Numenius tenuirostris

Culic cu cioc subtire / Scolopacide

Culicul cu cioc subtire este o specie caracteristica zonelor deschise de stepa din apropierea lagunelor cu apa salmastra si sarata si a lacurilor dulci. Lungimea corpului este de 36 – 41 cm si o greutate de 255 – 520 g. Anvergura aripilor este de circa 84 – 92 cm. Adultii au infatisare similara, iar femelele sunt putin mai mari. Picioarele sunt inchise la culoare, spre deosebire de celelalte 2 specii inrudite. Penajul este maroniu. Se hraneste cu insecte, viermi si moluste.

Localizare si comportament
Este cea mai rara specie din Europa, nordul Africii si Orientul Mijlociu. Este prezenta in sudul si estul continentului european. Singurele observatii cu privire la cuibarit provin dintr-un singur loc, Tara, din Siberia din anul 1924, unde au fost observate 14 perechi ce cuibareau intr-o colonie, la distante apropiate. Cuiburile erau asezate pe sol si captusite cu vegetatie. Ierneaza in nordul Africii si Orientul Apropiat.

Populatie
Specia este foarte putin cunoscuta si zonele de cuibarit nu se cunosc. Numarul observatiilor cu privire la prezenta speciei au scazut in perioada 1990 – 2000. Ultimul stol observat a fost in 1995 – 1996, cand 19 pasari au iernat in Italia. Populatia estimata este de circa 50 - 100 de exemplare. Cele mai multe exemplare au fost vazute in Grecia, Italia si Ungaria.

Imperechere
Soseste din cartierele de iernare in aprilie. Femela depune in mod obisnuit 4 oua, in luna mai. Nu se cunosc date cu privire la incubatie si cresterea puilor.

Amenintari si masuri de conservare
Vanatoarea ilegala, degradarea habitatelor si cresterea deranjului produs de activitatile antropice sunt principalele pericole ce afecteaza specia. Este posibil ca aceasta specie sa fie in pragul disparitiei.

Etimologie