Share

Școli și grădini prietenoase cu natura

Acesta nu este un proiect al SOR. Este un proiect realizat de insectele care bâzâie în curtea casei. Este un proiect al păsărilor care dau deșteptarea la prima oră. Este un proiect al broscuței care se ascunde în iarbă. Este un proiect al aricilor care vă patrulează grădina sau curtea școlii în timp ce dormiți. Este un proiect al celor care au respect pentru tot ce este viu. 

De ce Grădini și Școli Prietenoase cu Natura? Natura din orașe pierde din ce în ce mai mult teren regăsindu-se numai în spațiile verzi, parcuri sau grădini.

Prin acest proiect dorim să încurajăm fiecare proprietar de grădina și fiecare profesor sau elev să își împartă spațiul cu speciile urbanizate și chiar să le ajute prin câteva acțiuni simple, precum amplasarea unui cuib artificial, a unei adăpători sau hrănirea păsărilor în timpul iernii.

Ne propunem să recunoaștem școlarii și grădinarii care ne demonstrează că în decursul unui an întreg au desfășurat activități prietenoase cu natura prin acordarea unei plăcuțe cu denumirea proiectului.

Pentru grădinari, participarea la program este gratuită, dar este condiționată de înregistrare.

Pentru școli, înregistrarea se face în secțiunea separată, dedicată școlilor.

Mai mult, ne propunem să recunoaștem cei mai prietenoși grădinari și să le oferim un premiu dacă ne demonstrează că respectă Natura, că în grădina lor biodiversitatea este la ea acasă. Nu vrem să ne oprim la un singur om și la o singură grădină. De aceea vă oferim gratuit sfaturile și experiența noastră, vă încurajăm să fiți schimbarea, nu doar să faceți o schimbare.

Este prima dată când școala noastră participă la acest proiect amplu. În momentul în care am văzut regulamentul mă gândeam că nu vom reuși. Dar, lucrul pentru care vă apreciez în primul rând, este stilul de organizare, clar și explicativ. Ne-ați răspuns mereu la mailurile noastre pline cu fel de fel de întrebări, ne-ați oferit răspunsuri, mereu prompt și cu amabilitate.
Am desfășurat un sondaj de opinie pe final de proiect, sondaj efectuat la clasele care au participat. I-am întrebat care a fost activitatea lor preferată. 89% din elevi au ales „Olimpiada Speciilor”. M-au sunat mai mulți părinți să ne mulțumească pentru faptul că ai lor copii știu să recunoască speciile de păsări și cât de utilă este o asemenea olimpiadă.
Acest proiect este atât de util pentru școală, încât mă gândesc să desfășor un opțional pentru anul școlar următor, care să se axeze pe aceste activități. Fiind pandemie, nu am putut să lucrez cu toate clasele, mult timp am fost în scenariul roșu, iar multe clase și-au exprimat dorința să participe și ele la acest proiect.
Ne-ați oferit un an util pentru evoluția noastră ca mici ornitologi. Tot în acest an, și la sugestia elevilor am pus bazele Clubului Micilor Ornitologi în onoarea acestui proiect.
Vrem să vă mulțumim pentru că ne-ați unit, pentru că am învățat multe împreună, pentru că elevii veneau cu drag la activitățile clubului (și online, și fizic) și nu din obligație, pentru că s-a văzut încă o dată cât de importantă este relația om-natură. Mă bucur când văd că putem crea mentalități pro mediu și modelăm elevi înspre un comportament verde și în comuniune cu natura.
Un mare mulțumesc.” Școala Gimnazială Ștefan cel Mare Bistrița

 

În anul școlar 2018-2019 au fost amplasate 4 cuiburi artificiale în grădina școlii. Cum următorul an școlar s-a desfășurat diferit în contextul pandemiei, la revenirea în școală, în luna mai, elevii au descoperit, în urma unei glume (un elev voia să ascundă telefonul mobil al unui coleg într-un cuib amplasat) un număr de 6 pui de pițigoi mare într-un cuib, iar în altul 5 pui. Au fost foarte bucuroși, iar în următoarele săptămâni de școală au avut grijă ca puii să nu fie deranjați.” Școala Gimnazială Avrig, jud Sibiu

Dacă ți-a plăcut, distribuie