5 tone de semințe au consumat păsările din marile parcuri în această iarnă

• Păsările din marile parcuri din România au consumat în lunile de iarnă aproximativ 5.000 de kilograme de semințe. • Aproape 800 de elevi au participat la prezentări despre hrănirea păsărilor și au aflat cum se construiește corect un cuib artificial. • Peste 350 de cuiburi artificiale au fost igienizate cu ajutorul voluntarilor în sezonul 2019-2020.

5.000 de kilograme de semințe au ajuns și în acest sezon rece la păsările și mamiferele din 14 parcuri mari din țară. Astfel, peste 20 de specii de păsări insectivore și mamifere au beneficiat de semințe de floarea soarelui și în această iarnă prin proiectul Societății Ornitologice Române (SOR) „România Prinde Aripi”, realizat anul trecut cu sprijinul voluntarilor și al Fundației Orange în cadrul inițiativei Susține un ONG, program anual de finanțare ce încurajează angajații Orange să se implice activ în comunitate.

„Semințele de floarea soarelui reprezintă hrana potrivită pentru păsările sedentare, care în perioadele cu zăpadă și ger nu au cum să găsească insecte. Unele hrănitori sunt vizitate și de rațe mari sau veverițe. Ne bucurăm că putem ajuta păsările și unele mamifere să treacă cu bine peste aceste perioade reci, însă mai avem de lucru la capitolul educație. În continuare întâlnim oameni care, din dorința de a ajuta, fac mai mult rău decât bine și hrănesc păsările cu produse de panificație. Pe viitor ne gândim și la amplasarea unor panouri informative în parcurile care au lacuri și în care să explicăm oamenilor când și cu ce trebuie să hrănească păsările acvatice”, a spus managerul proiectului, Valentin Marin.

În total, au fost montate 59 de hrănitori în 14 orașe din țară (Baia Mare, Brașov, București, Buzău, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Oradea, Recaș, Sibiu, Sinaia, Timișoara, Tulcea). Voluntarii SOR și voluntarii Orange au avut grijă ca aceste hrănitori să fie mereu pline doar cu semințe crude de floarea soarelui și să le curețe de zăpadă atunci când a fost nevoie. Nici în perioada sărbătorilor, voluntarii nu au stat acasă și asta pentru că, odată începută hrănirea păsărilor, ea trebuie să fie continuă. În plus, din totalul celor 5.000 de kilograme de semințe, mai mult de jumătate de tonă a fost cumpărată de către voluntarii SOR pentru a hrăni păsările din zonele în care locuiesc.

800 de copii au învățat despre hrănirea păsărilor

În cadrul proiectului „România Prinde Aripi” aproape 800 de elevi din peste 30 de clase din țară au aflat cum pot ajuta păsările iarna, care este hrana potrivită pentru înaripate în sezonul rece, ce păsări pot vedea la hrănitori, cum pot ajuta un pui căzut din cuib și cum pot construi corect un cuib artificial pentru anumite specii de păsări comune.

Panouri interactive pentru copii

Specialiștii SOR au amplasat 13 panouri interactive, în 6 orașe din țară (București, Cluj, Iași, Oradea, Recaș, Agigea), care oferă celor mici informații utile și simplu de înțeles despre păsări. Panourile sunt formate din cuburi, iar fiecare cub conține numele unei specii, informații despre specia prezentată și hrana pe care o caută.

„Pe lângă prezentările realizate în școli, ne-am dorit să oferim copiilor mai mult decât informații și imagini cu păsări. Așa a apărut ideea panourilor din cuburi, pe care cei mici găsesc toate informațiile importante despre păsări – desenul ei, numele speciei, detalii inedite despre ea și hrana potrivită pentru înaripată. Prin realizarea panourilor ne-am propus ca cei mici să interacționeze cu panoul, să descopere singuri fiecare specie și ce hrană consumă”, a mai spus Valentin Marin.

„Acest proiect a implicat 60 de angajați Orange, alături de familiile și prietenii acestora. Cei mai bucuroși au fost copiii, mulți dintre ei explorând pentru prima dată lumea păsărilor. S-a creat astfel o comunitate a iubitorilor de natură, susținută de Fundația Orange”, a mărturisit într-un interviu Alin Băda, Indirect National Account Manager Orange România, Coordonatorul programului „România Prinde Aripi” și ambasador al programului „Susține un ONG”.

Igienizare cuiburi

Tot cu ajutorul voluntarilor am reușit să igienizăm un număr de 350 de cuiburi artificiale, din care 205 au fost ocupate de vrăbii de casă, vrăbii de câmp, pițigoi mari, pițigoi albaștri și țicleni. În București din cele 71 de cuiburi verificate, 55 au fost ocupate, ceea ce dovedește necesitatea suplimentării locurilor de cuibărit în localități și eficiența proiectului „România Prinde Aripi”.

Iginizarea cuiburilor trebuie realizată înainte ca păsările să înceapă cuibăritul, de preferat înainte de luna martie. Luna martie este și luna în care hrănirea păsărilor trebuie oprită, deoarece pentru creșterea puilor înaripatele trebuie să consume alt tip de hrană, precum insecte și alte nevertebrate, iar hrana din hrănitori, care este și mai ușor de găsit, nu oferă toți nutrienții de care păsările au nevoie în sezonul de cuibărit.

Proiectul „România Prinde Aripi” și-a propus să contribuie la creșterea biodiversității marilor parcuri din țară. Astfel, prin activități de informare și educare, echipa SOR a reușit să implice locuitorii să contribuie la transformarea spațiilor verzi publice în zone în care natura să fie din nou la ea acasă. Proiectul a reunit peste 240.000 de beneficiari direcți și indirecți: voluntari, copii, profesori și părinți implicați în acțiuni de informare, dar și vizitatorii parcurilor care se bucură de prezența păsărilor.