De la sunet la muzică (II)

De ce păsările cântă în zori? Este un moment plăcut când ne trezim dimineața cu sunetele păsărilor pe fundal. Dar de ce își prezintă păsările talentele vocale în acest moment a zilei? Răspunsul se reduce la „orgoliu”: în acest fel arată că sunt sănătoase și în formă.

Păsările se hrănesc în timpul zilei, astfel încât dimineața devreme – când sunt înfometate – sunt mai slăbite. Cântecul din zori este o tehnică folosită de masculi pentru a dovedi sănătatea și vigoarea lor. Nu e de mirare: cântecul este strict legat de „viața amoroasă” a păsărilor și este important în fiecare etapă a acesteia, de la curtare până la cuibărire. Este, în mare parte, o treabă de masculi, astfel încât să atragă femelele din aceeași specie, în același timp să țină departe masculii din aceeași specie. O melodie lungă și puternică de exemplu, dă dovadă de o condițe foarte bună a masculului. Cele mai matinale specii, care încep trilurile chiar de la 4 dimineața sunt mierlele, măcălendrii și pănțărușii.

Limbajul păsărilor
La fel cum vocalele și consoanele constituie o bază a cuvintelor și propozițiilor noastre, păsările produc o serie de sunete, cântece și melodii într-un limbaj atât de variat, încât ar putea să concureze și cu alfabetul nostru. Sunetele păsărilor nu au legătură cu corzile vocale, de fapt păsările nici nu au corzi vocale. Sunetele apar cu ajutorul unui organ vocal special, denumit syrinx – de mărimea unui bob de mazăre, care se află la bifurcația dintre trahee și bronhii în plămâni. Structura sa – care variază în funcție de fiecare specie – face posibilă diversitatea de melodii și sunete pe care le auzim. Fiecare sunet are un scop diferit, în acest fel păsările pot comunica între ele în diferite circumstanțe.

Cum învață păsările să cânte?
La fel cum copiii nu se nasc cu un vocabular complet, păsările eclozează fără capacitatea de a cânta. Păsările tinere practică în primul rând când le cer părinților mâncare prin „sunete de atenție” în cuib, dar treptat învață să cânte, dup ce ascultă cântecele părinților. Din cauza acestei educații, păsările din diferite zone geografice vor învăța cântece cu diferite dialecte. În medii diferite, păsările chiar învață să imite alte specii de păsări sau alte sunete din jur.

Riscuri și beneficii
Cântecul păsărilor are riscurile lui. Este nevoie de o mare cantitate de energie pentru a produce sunete puternice și clare, iar sunetele pot atrage cu ușurință prădătorii și îl pot face pe cântăreț vulnerabil. Dar beneficiile nu întârzie să apară – teritoriul, un partener sănătos, un loc pentru a-și crește puii – merită riscul. Ornitologii beneficiază de asemenea, pot identifica speciile după cântecul lor.

Atunci când sunetul devine muzică
Cântecul ciocârliei dimineața nu este singură melodie care a inspirat poeți și compozitori. Cântecele suave ale păsărilor au atins inima omului, au inspirat versuri și muzică nemuritoare. Grieg, Ravel și Prokofiev, printre alții – au fost atât de fascinați de melodia mierlei, a privighetorilor și a guguștiucului încât au transformat aceste sunete în muzică.

Vivaldi a compus celebra operă Op. 10, No. 3 „Goldfinch”, în timp ce opera lui Girolamo Frescobaldi „Capriccio sopra Cucho” redă farmecul cucului. Beethoven a încorporat sunete ale privighetorii și ale prepeliței – concert pentru flaut și oboi – în a doua parte în simfonia a VI-a „Pastorală”. Wagner a inclus cântecul „Păsările din pădure” în opera „Siegfried”.

Cântecul ciocârliei i-a inspirat și pe artiștii români, printre care rapsodul Angheluș Dincu (Melodia Ciocârlia) sau compozitorul George Enescu (Rapsodia Română).

Cum putem recunoaște păsările după sunetele lor
Desigur, cel mai bun mod de a învăța să recunoaștem păsările după cântecul lor este să ieșim în natură și, pur și simplu, să ascultăm cele mai frumoase triluri compuse vreodată. Corul pe care-l putem auzi într-o pădure sau un parc este o adevărată simfonie, în special pentru cei capabili să înțeleagă variațiile acestuia.

Pentru început, poate fi util și un ghid scris – împreună cu hărțile și pozele speciilor de păsări – care explică diferitele caracteristici vocale. Dar, cu un pic de practică și de răbdare, oricine poate să descifreze secretul sunetelor de păsări.

Material apărut în publicația SOR – Cum aduci cântecul acasă, publicație realizată în 2018, cu ocazia evenimentelor „Ziua Păsărilor”, cu sprijinul Lidl România.