Din Ucraina la București

Aproape 1200 de kilometri, atât a străbătut în zbor un pescăruș râzător inelat în anul 2015 în Ucraina. Pasărea a fost observată și fotografiată în 24 februarie, în timp ce se hrănea liniștită alături de alți pescăruși, pe malul lacului din Parcul IOR.

În aceeași zi biologii de la SOR comunicau observația către cercetătorii ucraineni implicați în proiectul în cadrul căruia a avut loc inelarea acestui exemplar. Nu după mult vreme primeam la rândul nostru informații despre pescăruș. Pasărea a fost capturată și inelată în 10.06.2015 la Cervona Sloboda, regiunea Cerkasî din Ucraina. Exemplarul, un pui la vremea respectivă, a fost marcat cu un inel metalic cu seria K-00240 și unul galben, având seria U400.

De la Ioana Cobzaru, cercetător la Centrala Ornitologică Română – Institutul de Biologie București, aflăm că inelarea păsărilor sălbatice este o metodă de studiu extrem de utilă, ce permite obținerea de date importante privind migrația și conservarea acestora. Prin plasarea unui marcaj ce constă într-un inel metalic cu un cod unic și/sau a unui inel de plastic color codat, se pot obține informații privind mișcările de dispersie ale păsărilor, stabilirea rutelor de migrație, longevitate, comportament, rata de supraviețuire, succesul reproductiv, tendința populației unei specii ș.a.

„Când o pasăre cu inel este găsită moartă sau o pasăre purtând un inel color este observată, ea poate fi identificată și înregistrate datele privind mișcările ei din momentul inelării. Acest lucru ne permite să identificăm acele zone critice de hrănire și popas folosite de păsări în timpul migrației și ne furnizează informații esențiale pentru conservarea speciilor și managementul acestor zone.

Inelarea păsărilor se face numai de către inelatori autorizați, instruiți în acest scop, cu cunoștințe solide privind speciile și manipularea păsărilor. Această activitate este coordonată la nivel național de către Centrala Ornitologică Română – Institutul de Biologie București, care are rolul de a centraliza toate datele privind păsările inelate și regăsirile/ observațiile păsărilor cu inel” ne declara Ioana Cobzaru.

Pescărușul râzător (Chroicocephalus ridibundus) este un pescăruș de talie mică. Are aproape tot timpul anului o „glugă” colorată în ciocolatiu închis (penaj de vară), din care, pe timpul iernii, mai rămâne doar o urmă întunecată în jurul ochiului și o pată negricioasă în zona urechii. Are un strigăt „râzător”, nazal, de unde provin atât numele popular, cât și denumirea științifică. Specie sedentară sau parțial migratoare, s-a adaptat cel mai bine la prezența omului dintre toți pescărușii întâlniți la noi.

Pescărușii râzători sunt prezenți în număr mare în Parcul IOR, acolo unde a fost observat și exemplarul inelat. O confirmă datele recenzate în 11 ianuarie de voluntarii SOR în cadrul Recensământului Internațional al Păsărilor de Apă (Midwinter Count),  când specia s-a aflat pe primul loc cu 985 de exemplare numărate. Pe locurile doi și trei din listă, la diferență considerabilă, au fost înregistrate lișițele (Fulica atra) – cu 328 de exemplare și rațele mari (Anas platyrhynchos) – 265 de exemplare.

Din acest an Parcul IOR este inclus pe lista locurilor unde observatorii numără păsările de apă, dar și alte specii. Parcul este unul dintre „hot-spot-urile” orașului pentru amatorii de birdwatching și primele luni ale lui 2020 au adus observații surprinzătoare pentru avifauna de aici – un mascul de rață pestriță (Anas strepera), un exemplar tânăr de gârliță mare (Anser albifrons) și pescărușul râzător inelat. Voluntarii SOR care monitorizează speciile din parc și sunt implicați în proiectele SOR desfășurate aici așteaptă (ne)răbdători redeschiderea parcului. Până atunci însă ei s-au alăturat mișcării „birdwatching de la fereastră”.