Păsările se aud la Radio

Anul trecut am primit din partea Radio România Cultural invitația de a discuta în cadrul emisiunii Orașul Vorbește despre Ziua Păsărilor, pe care o sărbătorim an de an la început de aprilie. Am vorbit despre rolul vital al păsărilor în natură, despre importanța lor pentru oameni și despre nevoia de a le proteja. Numai că dialogul nostru de 10 minute nu s-a oprit, ci a continuat offline, astfel că prima zi de aprilie a fost, de fapt, începutul unei colaborări pe termen lung între SOR și Radio România Cultural.

Este un parteneriat născut din dorința de a dezvălui ascultătorilor cât de bogată este lumea păsărilor din orașele noastre. Pentru recunoașterea speciilor de păsări comune una din cele mai ușoare, dar și foarte plăcute căi este cea de învățare a sunetelor păsărilor – cântece, chemări, semnale de avertizare. Pe lângă bucuria de a ști ce pasăre ne cântă la fereastră sau de pe creanga unui copac din parc, sunetele păsărilor ne ajută să ne conectăm mai mult cu natura și să fim mai puțin afectați de stresul vieții cotidiene. Avantajul e reciproc, pentru că oamenii, indiferent de vârstă, odată ce ajung să cunoască păsările, le vor îndrăgi și vor dori să le ocrotească.

Împreună cu Gabriela Mitan, producător al emisiunii Orașul Vorbește, am căutat o formulă prin care sunetele păsărilor să ajungă și pe cale undelor în casele noastre, ideea care a luat forma unei pastile radiofonice de un minut, o combinație între trilurile unei păsări și o scurtă poveste care să ajute ascultătorul să recunoască pasărea respectivă atunci când o zărește în timpul unei plimbări în parc, spre exemplu. În fiecare minut de natură povestim despre o specie prezentă în acel moment în oraș. Din primăvară și până-n toamnă au fost povești despre păsări migratoare, oaspeți de vară la noi. O dată cu sosirea anotimpului rece ne-am concentrat pe speciile sedentare și pe oaspeții de iarnă din orașele noastre.

Colaborarea noastră durează de câteva luni și vă invităm să aflați din interviul cu Gabriela Mitan care este impactul unui minut de natură difuzat în emisiunea Orașul Vorbește de la Radio România Cultural.

Mihaela Simion: A vorbi despre păsări este un act de cultură?

Gabriela Mitan: Totul este cultură, într-o formă sau alta. Cunoștințele pe care le dobândim cu ajutorul SOR  noi, cei din echipa emisiunii Orașul Vorbește, și ascultătorii noștri sunt importante în descoperirea orașului, cunoașterea mediului înconjurător și, nu în ultimul rând, în construirea unei relații sănătoase cu natura. În plus, dacă suntem dispuși să ascultăm cu adevărat în plimbările noastre sunetele orașului, vocile păsărilor sunt „muzică” pentru urechile noastre, creații ale virtuozilor înaripați.

MS: Cum a fost primită de publicul emisiunii această nouă rubrică?

GM: Oamenii au primit foarte bine Minutul de natură. Ne-au scris bucuroși, recunoscând păsările pe care le îndrăgesc și le hrănesc în curțile sau în balcoanele proprii. Mulți ne-au spus că și-au cumpărat de la SOR Ghidul pentru identificarea păsărilor și binocluri și au început să caute prin frunzișul parcurilor păsările despre care noi vorbeam în rubrică.

MS: Dar de către colegii din Radio?

GM: Și ei au fost încântați! Cea mai frumoasă declarație a venit din partea unei colege, critic de film, care ne-a mărturisit că așa, ascultând rubrica noastră pe Spotify, își regăsește liniștea și calmul în zilele mai grele.

MS: Ce înseamnă pentru tine Minutul de natură?

GM: Este prima rubrică pe care am făcut-o după mai mulți ani în care am stat de partea cealaltă a hubloului cabinei de emisie, făcând producția emisiunii Orașul Vorbește. Am ales să fac eu voice over pentru această rubrică pentru că era altceva, erau altfel de informații, informații care mă interesau și pe mine, căci nu știam mai nimic despre păsări.

Nici nu știu câte Minute am înregistrat până acum, le-am pierdut șirul. Mi-a plăcut tare mult să citesc textele trimise de tine  și să le înregistrez, am descoperit de fiecare dată lucruri noi. Sper că și ascultătorii noștri la fel, și că ei sunt mai buni decât mine la a le recunoaște după cântec, căci eu tot după colorit mă ghidez încă. 🙂 Îmi aduc aminte că m-am distrat foarte tare înregistrând rubrica despre guguștiuc, pentru că a trebuit, conform textului, să îi reproduc cântecul.

Cu Minutul de natură am descoperit un alt mod de a-mi petrece timpul cu cei doi copii ai mei, am început să urmărim păsările în parc, folosind arhiva de sunete a SOR, am făcut hrănitori, ne-am apropiat mai mult de natură.

Minutul de natură continuă să fie difuzat în emisiune și în 2022 pentru că, din fericire,  diversitatea speciilor din orașe este o sursă bogată de povești radiofonice cu și despre păsări. Poveștile difuzate până acum pot fi ascultate pe canalul Spotify al Radio România Cultural și vizionate sub formă de videoclipuri pe canalul Youtube al Societății Ornitologice Române. Vă invităm să ascultați sau, de ce nu, să reascultați fiecare minut de natură și am fi încântați să ne trimiteți impresiile voastre despre acest demers pro natura urbană.