Peste 5 tone de hrană pentru păsările din parcuri, iarna asta

Fauna urbană a ieșit cu bine dintr-un nou sezon rece, urmare a unui proiect al Societății Ornitologice Române (SOR) – proiectul România Prinde Aripi. Beneficiarii proiectului sunt peste 20 de specii de păsări și mamifere din parcurile mari ale României, de la pițigoi albaștri la rațe mari și veverițe.

De ce hrănim păsările iarna?
Proiectul a demarat din iarna anului 2015, cu hrănitori amplasate în marile parcuri din Capitală, dar acum s-a extins în parcurile din 15 orașe mari ale României, de la Cluj la Iași și Baia Mare. Treptat, s-a ajuns și la sute de cuiburi artificiale amplasate în parcuri, dar nevoia cea mai acută a fost cea de panouri informative, care să îi învețe pe oameni cum să ajute păsările cu adevărat, în loc să le facă rău.

„Hrana suplimentară este destinată în special păsărilor cântătoare, majoritatea insectivore în perioada de cuibărit. Semințele de floarea soarelui sunt hrana ideală în perioadele de ger și zăpadă, când păsările nu reușesc să găsească insecte. Suntem bucuroși că reușim să ajutăm păsările, dar suntem nemulțumiți că nu reușim să le salvăm de noi, de oameni. Drumul spre iad e pavat cu bune intenții și există un număr foarte mare de oameni care vor să ajute, dar care nu știu cum să hrănească păsările sălbatice. Pâinea și produsele de panificație nu sunt hrana potrivită, așa că mai avem de lucru la capitolul educație”, a declarat Valentin Marin, managerul proiectului România Prinde Aripi.

Păsări mici, numere mari
Iarna 2018-2019 este, de departe, sezonul în care s-au depășit toate recordurile, de la implicarea comunităților în protejarea parcurilor și a speciilor de păsări, la cantitatea de hrană achiziționată. În cifre, proiectul arată acum astfel:

180 de persoane implicate ca voluntari din partea SOR și de la Fundația Orange.

68 de hrănitori amplasate în …

27 de parcuri din …

15 orașe (București, Sinaia, Brașov, Buzău, Oradea, Baia Mare, Cluj, Iași, Brăila, Craiova, Bistrița, Sibiu, Constanța, Tulcea, Slănic Moldova)

5.200 de kilograme de semințe de floarea soarelui consumate de…

20 de specii diferite de păsări, pe care le puteți învăța de pe …

35 de panouri informative.

Mai multă educație
„Cel mai bun exemplu că avem hrana potrivită vine din Parcul Tineretului din București. Rațele de aici ieșeau zilnic din lac, urcau pe pantele înzăpezite până la locul unde sunt hrănitorile și mâncau semințele de floarea soarelui care erau aruncate de vrăbii. În tot acest timp, pe apă, în jurul lor, încă mai pluteau felii de pâine”, a mai spus Valentin Marin.

Concluzia este că, în ciuda ajutorului oferit păsărilor, este nevoie de și mai multă educație în ceea ce privește interacțiunea om-pasăre și om-animal. Următoarea acțiune din cadrul proiectului este amplasarea a 12 noi panouri informative, dar acestea vor fi panouri interactive. Sunt realizate din cuburi de lemn, cu ajutorul cărora copiii pot asocia o pasăre cu tipul de habitat în care se găsește și cu hrana care i se potrivește. Pâinea este exclusă.

A doua acțiune are loc la școli, cu ajutorul voluntarilor de la Fundația Orange, sponsorul proiectului din acest an. Voluntarii vor fi ambasadori ai biodiversității și vor merge în școli pentru a-i învăța pe elevi cum să hrănească păsările corect, cum să ajute un pui căzut din cuib sau cum se amplasează un cuib artificial eficient pentru anumite specii de păsări comune.