SOR începe elaborarea a 5 planuri de management pentru 6 arii naturale protejate din județe diferite

Societatea Ornitologică Română anunță începerea proiectului „Elaborarea Planurilor de management pentru ariile protejate ROSCI0310 Lacurile Fălticeni, ROSCI0389 Sărăturile de la Gura Ialomiței - Mihai Bravu, ROSPA0051 Iezerul Călărași, ROSPA0061 Lacul Techirghiol, ROSPA0101 Stepa Saraiu Horea, ROSPA0111 Berteștii de Sus - Gura Ialomiței”, finanţat prin PROGRAMUL OPERAŢIONAL Infrastructură Mare şi cofinanţat de Fondul European de Dezvoltare Regională. Proiectul are o durată de 36 de luni și o valoare de 15.363.463,60 lei.

Este unul dintre cele mai ambițioase proiecte ale SOR, acoperă șase arii naturale protejate din cinci județe diferite, toate siturile fiind custodie a Societății Ornitologice Române. SOR are la ora actuală 17 custodii care acoperă aproximativ 2,2% din totalul de arii naturale protejate și circa 0,5% din teritoriul României.

„Nu suntem la primul plan de management pentru o arie naturală protejată, avem experiențe de la Lacul Beibugeac, de la Blahnița, de la Lacul Strachina și alte zone unde am lucrat. Dar suntem la primul proiect care va aduce planuri pentru șase situri din cinci județe. Ne motivează acest lucru, este o provocare, mai ales că avem multe acțiuni, avem foarte mulți biologi implicați, lucrăm în situri care sunt importante pentru specii vulnerabile sau periclitate, așa cum este cazul pelicanului creț și al gâștelor cu gât roșu”, a declarat directorul executiv al SOR, dr. Dan Hulea.

Planul de management al unei arii naturale protejate este un document care precizează scopul ariei protejate (protecția şi conservarea biodiversității specifice) şi descrie în mod detaliat măsurile care trebuie luate pentru atingerea acestui scop, integrând necesitățile de protecție a biodiversității cu cele ale dezvoltării sociale şi economice. Pe scurt, planul de management este o constituție a unei astfel de zone și ține cont de necesitățile faunei, dar și de cele ale oamenilor, fie că este vorba de vânători, pescari sau agricultori.

Acțiunile din proiect sunt extrem de diverse. Se trece de la studiul faunei (păsări, mamifere, insecte, pești, reptile și amfibieni) până la inventarierea habitatelor. Se identifică necesitățile, se concep măsuri de conservare care apoi sunt discutate cu toți factorii interesați din zonă. Nu în ultimul rând, comunitățile locale sunt informate cu privire la aceste arii naturale protejate, speciile de aici și ce se poate face pentru a le proteja.

Proiect cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020