Share

14.000 de elevi în Școli Prietenoase cu Natura

Aproape 14.000 de elevi au participat la a treia ediție a programului Școli Prietenoase cu Natura, un program de educație pentru natură inclus în Calendarul Activităților Educaționale Naționale (CAEN).

La fel ca în primele două ediții, debutul de proiect a fost furibund – 191 de instituții de învățământ în total, dar numai 121 au finalizat derularea activităților prin trimiterea raportului. Anul acesta am fost mai stricți decât de obicei, am refuzat să îi premiem pe cei care nu au îndeplinit toate condițiile impuse de regulament.

Fiind vorba despre un proiect inclus în CAEN, în cursul evaluării am pus accent deosebit pe calitate: pe respectarea recomandărilor formulate în materialele legate de acest program.

34 de școli au primit ca premiu plăcuța care recunioaște participarea cu succes la proiectul nostru. Aceasta va ajunge la școli la începutul lunii septembrie

43 de școli își mențin titlul de Școală Prietenoasă cu Natura, titlu obținut la una din edițiile anterioare

33 de unități de învățământ vor beneficia doar de adeverință, deoarece nu au reușit să deruleze cele 5 activități obligatorii ale programului

Pentru prima oară din istoria proiectului am fost nevoiți să respingem 11 rapoarte, pentru că nu au fost respectate recomandările privind modul de raportare și câteva din cauza pozelor reluate de la edițiile anterioare.

Activitatea celor 13.824 elevi a fost ghidată de 436 cadre didactice. Și le mulțumim tuturor!

Punctele forte ale proiectului:
1. continuitate într-un număr mare de școli

2. 103 cuiburi artificiale corect realizate, unele deja ocupate

3. includerea metodelor moderne de învățare a noi specii de păsări, insecte, amfibieni și reptile, mamifere și plante în lista activităților. Astfel aproape 2.000 de elevi din 127 de școli au participat la „Olimpiada Speciilor”, concurs desfășurat on-line pe pagina quizz.sor.ro. În funcție de locul ocupat, cei 15 câștigători ai fazei naționale au fost răsplătiți cu premii care au constat în determinatoare de plante și animale, cuiburi artificiale, hrănitori pentru păsări, hoteluri pentru insecte și insigne.

Greșeli comune:

1. hrănirea păsărilor exclusiv cu cereale (grâu, porumb, orz, ovăz etc.), ceea ce este egal cu zero. Păsările sedentare au nevoie de semințe uleioase, grăsimi iar unele specii de fructe pentru a reuși să treacă cu succes peste iernile caracteristice țării noastre.

2. cuiburi artificiale care nu respectă dimensiunile recomandate și devin astfel căsuțe pentru păsări cu rol decorativ

3. folosirea plăcilor aglomerate din lemn (PAL) în loc de scândură în cursul realizării cuiburilor. Aceste plăci se deteriorează extrem de rapid din cauza precipitațiilor sau chiar a condensului ce se formează în interiorul cuibului

4. amplasarea materialului de cuibărire în interiorul cuibului artificial: în cursul construirii cuibului, speciile de păsări folosesc mai multe tipuri de materiale (fire de iarbă uscată, pene, păr de animale, mușchi sau chiar scoarță de copac) în diferite combinații și proporții, de aceea se recomandă amplasarea materialului de cuibărire pe bușteni, crengi, chiar deasupra cuibului, dar nu și în interiorul cuibului. Un cuib în care accesul este aproape imposibil datorită volumului mare de material de cuibărire, își pierde atractivitatea în ochii păsărilor și aleg un alt loc de cuibărire.

5. realizarea unor activități în cadrul programului Spring Alive, ce nu au nicio legătură cu cele 5 specii țintă Spring Alive (barza albă, rândunică, cuc, prigorie, drepnea neagră) sau migrația păsărilor

6. postarea primei observații ale speciilor țintă Spring Alive pe blogul primăverii în loc de folosirea butonului ADAUGĂ OBSERVAȚIE.

7. rezolvarea testului greșit pe pagina quizz.sor.ro

Un exemplu care ne-a surprins plăcut: o școală din județul Harghita ne-a cerut să verificăm cuibul artificial realizat pe baza recomandărilor din Ghidul activităților chiar înainte să confirmăm că a fost acceptat în proiect și ne-a povestit că acel cuib timp de 2 luni va fi plimbat dintr-o clasă în alta ca material didactic, iar la început de iarnă va fi amplasat. Astfel un număr mare de elevi vor avea oportunitatea să afle că nu orice căsuță pentru păsări este și cuib artificial și care sunt specificațiile unui cuib artificial corect realizat. Cadrul didactic coordonator nu este profesoară de biologie, dar activitățile au fost corect realizate, iar școala a câștigat plăcuța programului.

La final îi felicităm pe toți participanții, de la câștigătorii de plăcuțe la cei care au reușit să deruleze doar o parte dintre activități. Mulțumim fiecărui cadru didactic, care a investit timp și energie în vederea apropierii elevilor de natură și sperăm că odată cu începerea noului an școlar vom avea șansa să colaborăm din nou.

Dacă ți-a plăcut, distribuie