Atlasul European al Păsărilor Cuibăritoare, ediția a II-a, va fi lansat la Barcelona

Atlasul European al Păsărilor Cuibăritoare (European Breeding Bird Atlas), ediția a 2-a, urmează să fie lansat oficial pe data de 3 decembrie, în Spania, la Barcelona. Atlasul, care poate fi deja comandat online, reprezintă unul dintre cele mai ambițioase proiecte de cartare a biodiversității, la realizarea lui participând peste 100.000 de specialiști și pasionați de natură.

Prima ediție a Atlasului European al Păsărilor Cuibăritoare (EBBA) a fost publicată în 1997 și a reprezentat la vremea aceea un moment de referință în studiul avifaunei europene. Era primul atlas care prezenta informația unitar pentru toate speciile de păsări cuibăritoare din Europa. La 23 de ani distanță, ne putem bucura de o nouă ediție a acestei excepționale lucrări de specialitate, care oferă informații vitale pentru conservarea biodiversității și a speciilor de păsări.

A doua ediție a EBBA, care poate fi deja comandată online pe site-ul www.lynxeds.com, acoperă 5 ani de lucru în teren (2013-2017) în peste 50 de țări europene. Vorbim despre un efort extraordinar depus de cei aproximativ 120.000 de observatori de pe întreg continentul, atât specialiști în domeniu, cât și pasionați de natură, cei mai mulți dintre ei participând în mod voluntar. Atlasul cuprinde informații importante despre schimbările produse în distribuția reproducerii tuturor speciilor de păsări din Europa în ultimii 30 de ani.

Peste 500 de specii, analizate în noua ediție

EBBA2 prezintă distribuția celor 596 de specii cuibăritoare de pe continentul nostru, dintre care 539 sunt specii native. Dintre acestea, 556 sunt tratate în detaliu. Atlasul conține pentru fiecare specie o hartă de cuibărire la nivel european (cu estimări de abundență), iar pentru unele (mai comune) sunt realizate și hărți ale probabilității de prezență (bazate pe modelări spațiale). Pentru fiecare din aceste specii sunt furnizate informații valoroase referitoare la situația ei la nivel european: distribuție, habitate, probleme de conservare, situația populațiilor. În plus, față de prima ediție, EBBA2 conține, pentru majoritatea speciilor, și o hartă a schimbărilor suferite de acestea în ultimii 30 de ani.

SOR și Milvus au coordonat furnizarea datelor pentru România

În România, Societatea Ornitologică Română, în parteneriat cu Grupul Milvus, a coordonat activitatea de colectare, analiză și raportare a datelor pentru EBBA2. În total, peste 500 de observatori au contribuit cu date pentru această ediție a atlasului.
În plus, pentru Atlas, au fost utilizate și datele de pe platforma independentă Rombird. Analizele și rezultatele raportate pentru România s-au bazat pe un număr de peste 700.000 de observații colectate în teren, pentru cele 251 de specii care cuibăresc pe teritoriul țării.