Big Day 2021: 3 specii rare și-au făcut apariția la Maratonul Ornitologic

Începutul lunii octombrie ne-a prins, cum altfel, dacă nu pe teren cu ochii după păsări. 11 echipe au luat parte la Maratonul ornitologic de la Agigea, desfășurat pe 2 octombrie, în paralel cu tradiționalul EuroBirdwatch, observarea păsărilor migratoare ce are loc în mai multe state europene.

Nisipari (Calidris alba)

Maratonul ornitologic, aflat la a 3-a ediție, a fost organizat de Societatea Ornitologică Română împreună cu Stațiunea Biologică Marină “Prof. Dr. Ioan Borcea” Agigea a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași. Participanții au avut la dispoziție 24 de ore să observe cât mai multe specii de păsări, într-o zonă stabilită de organizatori. Nu a existat limită de vârstă, iar echipele au fost formate din 2, 3 sau 4 persoane. În final, 11 echipe au luat startul la maratonul ornitologic care avea să debuteze sâmbătă la ora 05:00 dimineața. 4 echipe s-au înscris la avansați și 7 la începători. Arbitrii care au mers pe teren în acest an pentru a asigura buna desfășurare a competiției au fost biologul Societății Ornitologice Române Sebastian Bugariu și Emanuel Baltag, directorul Stațiunii Biologice de la Agigea.

3 „rarități” la maratonul ornitologic

Numai un pasionat de înaripate știe cum goana după păsări îi transformă pe adulți în copii. Locul de joacă a fost o arie vastă, cuprinsă în perimetrul delimitat de Lacul Techirghiol, Vadu, Marea Neagră și Cheile Dobrogei. Cei 46 de temerari care s-au strâns la start sâmbătă dimineață au avut de înfruntat o vreme rece, cu vânt și pe alocuri ceva stropi de ploaie. Însă eforturile le-au au fost răsplătite, iar surprizele nu s-au lasat așteptate.

Echipa Highlander, formată din biologii József Szabó și Ciprian Fântână, directorul de conservare al Societății Ornitologice Române, a fost cea care a observat o specie rar întâlnită în România: pitulicea mică siberiană (Phylloscopus tristis). La noi pasărea poate fi observată doar accidental. Pitulicea mică siberiană cuibărește în păduri de conifere din taiga, din regiunea Munților Urali spre estul continentului.

Fugaciul pătat (Calidris melanotos), o altă specie care la noi apare doar accidental, a fost observat de echipa Vanellus spinosus, formată din frații Judit și Nándor Veres-Szászka. Fugaciul pătat cuibărește în America de Nord și Nord-Estul Siberiei.

Echipa Pițigoilor veseli, formată din Viorel Pocora și copiii Sofia, 13 ani, Petru, 11 ani, Stelian 9 ani, și cei doi „suporteri”, gemenii de 7 ani Luca și Ioan, au observat primii păsările flamingo (Phoenicopterus roseus), o altă specie care poate fi văzută accidental în România. Păsările flamingo cuibăresc predominant în bazinul Mediteranei, în câteva colonii mari pe insule joase sau maluri ale apelor puțin adânci, plaje mlăștinoase sau lacuri sărate, golfuri. Sunt sensibile la deranj.

Păsări flamingo (Phoenicopterus roseus)

„Premianții” ediției 2021

Pe lângă speciile rare văzute și care au adus bucurie în rândul participanților, au fost observate și alte specii interesante care fie cuibăresc la noi, fie ne tranzitează teritoriul în timpul migrației de toamnă sau pentru care România poate fi destinația finală în acest sezon, cum ar fi: gușa vânătă (Cyanecula svecica), cocorul (Grus grus), lupul de mare mic (Stercorarius parasiticus), cormoranul moțat (Phalacrocorax aristotelis), pescărușul rozalb (Larus genei), cufundarul polar (Gavia arctica), mărăcinarul siberian (Saxicola torquatus maurus).

În total, au fost observate 162 de specii de păsări.

Premianții acestei ediții sunt:

Categoria avansați: Echipa Highlander: Ciprian Fântână și József Szabó.

Categoria începători: Echipa 23RA: Alex Birău, Daniela Nota, Adrian Axinia, George Brad.

Am avut și o surpriză: toți participanții au primit tricouri cu Big Day 2021 care pe spate aveau și un mesaj: Opresc des, mă uit la păsări. Este o idee mai veche, la care n-am vrut să renunțăm și care ne aduce aminte de persoane dragi nouă și de punctul de la care a plecat ideea maratonului.

În aceeași perioadă cu maratonul a avut loc și cea de-a 28 ediție a EuroBirdwatch, eveniment ce se desfășoară la nivel european. În 2021 au participat peste 28.000 de iubitori de natură și păsări din 35 de țări. Aceștia au observat peste 7 milioane de exemplare.

Cifre din România

– 132 de participanți

– 25 de locuri

– 31,581 de păsări numărate

– 191 de specii

Speciile cele mai observate în România au fost:

– Graurul (Sturnus vulgaris) – 5.257 de exemplare

– Pescărușul râzător (Larus ridibundus) – 3.397 de exemplare

– Rața mare (Anas platyrhynchos) – 3.268 de exemplare

SOR le mulțumește „păsărarilor”, maratoniști sau nu, care au ales să păstreze tradiția și să iasă pe teren la numărat de păsări în primul weekend din octombrie. Ne vedem în 2022!