Capitala Prinde Aripi

Bucureștiul va deveni Capitala de Iarnă a Păsărilor Sălbatice, în urma unui proiect demarat joi, 21 ianuarie, de Societatea Ornitologică Română. În mai puțin de o lună, parcurile mari din București vor avea hrănitori pentru speciile de păsări sălbatice care iernează aici. În total, vor fi instalate 30 de hrănitori, cel mai mare număr existent într-un oraș din țară.

„Puțini știu că Bucureștiul este un oraș care adăpostește mai mult decât vrăbii, ciori și pescăruși. Avem pițigoi, scatii, florinți, măcălendrii, sturzi, ciocănitori, botgroși, mierle și multe alte specii. Iarna, mai ales pe acest ger, păsările au nevoie de ajutorul nostru pentru a supraviețui. De aceea a apărut proiectul Bucureștiul Prinde Aripi, un proiect prin care dorim să instalăm hrănitori în toate parcurile mari, dar și în multe altele, de mai mici dimensiuni”, a declarat Valentin Marin, managerul noului proiect al SOR.

Primele hrănitori montate sunt cele din parcul Kiseleff, în sectorul 1 al Capitalei. Acum, parcul are două hrănitori cu o capacitate de cinci kilograme de hrană, hrănitori aprovizionate cu semințe de floarea soarelui – unele dintre cele mai hrănitoare pentru păsări pe timp de iarnă.

Primăvara și vara, mare parte din păsările cântătoare se hrănesc cu insecte. Un pițigoi mare (Parus major) face aproape 900 de curse zilnice cu omizi din pomi la puii din cuibul său. Pe timp de iarnă, un pițigoi albastru (Parus caeruleus) poate pierde până la 33% din masa corporală în timpul unei singure nopți geroase, de aceea hrana trebuie să fie tot mai multă.

Societatea Ornitologică Română îi invită pe bucureșteni să hrănească păsările pe timpul iernii, fie că este vorba despre cele cântătoare sau nu. Cel mai simplu gest este plasarea unei hrănitori la geam, pe pervaz sau în grădină. Semințele de floarea soarelui, sorg, grâu sau cânepă sunt ideale pentru păsări acum. Hrănitoarea nu trebuie să fie neapărat una sofisticată, uneori e de ajuns ca păsărilor să le fie lăsate semințele pe pervazul ferestrei. SOR a făcut toate demersurile pentru a avea hrănitori aprobate de autorități, realizate din lemn, care să se integreze în spațiul public fără să strice estetica parcurilor. Dacă ați instalat o hrănitoare și o alimentați regulat, vă rugam să ne trimiteți fotografii și localizarea ei pe pagina noastră de facebook.

Totodată, SOR îi invită pe bucureșteni să participe ca voluntari în acest proiect, la instalarea hrănitorilor și la alimentarea lor săptămânală cu semințe de floarea soarelui. Proiectul nu se rezumă însă doar la hrănitori pe timp de iarnă. În primăvară vor fi amplasate cuiburi artificiale pentru speciile de păsări cântătoare, dar și panouri informative cu cele mai des întâlnite specii din parcuri și cu felul în care oamenii le pot ajuta.

„Nu este un proiect nou, ne gândim de foarte mult timp la el. Am reușit să facem din Cluj Napoca orașul cel mai prietenos cu păsările sălbatice, în uma unui alt proiect, iar acum vrem să ajutăm și capitala să se împrietenească cu mediul și cu păsările. Și nu doar Capitala. Noi ne dorim să extindem acest proiect la nivelul întregii țări, în localitățile unde avem sucursale, membri și voluntari”, a mai spus Valentin Marin, managerul de proiect.

Pentru moment acest proiect este sprijinit de canalul TV Viasat Nature, de firma Luconsult Team și are ca partener media agenția de presă Agerpres. Dacă doriți să vă implicați și să ne sprijiniți (financiar sau ca voluntari), va rugam să ne contactați la office@sor.ro.