Share

Ciocârlia a devenit Leu de Aur

Campania “Oprește barbaria. Salvează ciocârlia” a primit cea mai prețioasă distincție din publicitatea europeană – Leul de Aur la Festivalul de Creativitate Lions din Cannes. Premiul a fost acordat reprezentanților agenției de publicitate Jazz Communications, Andreea Ghenoiu și Valentin Suciu, la categoria Entertainment Lions for Music/ Use of an Artist as a Spokesperson or Ambassador in Partnership with a Cause.

Artistul din celebrul spot al campaniei este mezzo-soprana Andreea Ilie din Timișoara, cea care a acceptat să interpreteze rolul ciocârliei din spotul realizat de Jazz Communication. Ea a fost acompaniată pe scenă de fetele de la Sierra String Quartet. Film Factor și operatorul Tudor Mircea au adus povestea la viață, oamenii de la Pukka au dat viață site-ului.

Dar așa cum se întâmplă când se creează un lucru bun, a fost un efort de echipă. Totul a pornit din septembrie 2014, când deja se strângeau nori negri, când se aflau primele detalii despre schimbările intenționate de inițiatorii legii vânătorii. Primul comunicat de presă și primul semnal de alarmă al SOR nu au dus la absolut nimic. Eram ignorați de politicieni.

Apoi, în 2015, ne-am trezit că Legea trecuse de Camera Deputaților cu doar câteva împotriviri. Atunci ne-am anunțat membrii și simpatizații că e cazul să facem orice pentru a opri această lege. I-am scris președintelui Johannis că nu tot ce zboară se mănâncă, iar președintele a respins legea de la promulgare.

Din acest moment ni s-au alăturat profesioniștii de la Jazz Communications și de la Rogalski Damaskin PR. Andreea Ghenoiu a auzit un interviu acordat de responsabilul de comunicare al SOR la RFI România și a decis să se implice pentru a salva ciocârliile și nu numai. La prima întâlnire, Irina Pencea, Valentin Suciu, Andreea Ghenoiu și Eliza Rogalski ne spuneau ca or să se implice și să schimbe legea asta. Au făcut-o. Au activat toate resursele lor, toți cunoscuții, au făcut cunoscută cauza și i-au găsit simpatizanții.

A urmat realizarea spotului, acolo unde Valentin Suciu a dirijat oameni, aparatură, lumini, muzicieni. Când a apărut spotul – a șocat și a dat avânt campaniei noastre. Opinia publică a înțeles că legea vânătorii are lacune mari, așa că oamenii ne-au susținut: au semnat petiția, au creat o adevărată furtună. În timp ce agenția Rogalski Damaschin le dădea jurnaliștilor și blogger-ilor comunicatele de presă, presiunea creștea. Au apărut interviuri în direct, dezbateri, reportaje, știri la marile posturi TV, la radio, în presa tipărită și cea online. Vedetele din muzică se alăturau și ele campaniei, donând trilfie-uri (tril+selfie) pentru a ajuta ciocârlia, specia scut din această campanie.

Între timp, colegele de la Policy, Marina Drugă și Cristina Șut, participau la ședințe la Parlament. Coaliția Natura 2000 își mobilizase toate ONG-urile membre pentru a modifica textul de lege. Ni s-au alăturat și ONG-uri care nu făceau parte din Coaliție, dovadă că aveam o cauză care îi privea pe toți cei care luptă pentru un mediu mai curat în România.

Deznodământul este cunoscut. Ciocârlia, din păcate, încă mai este vânată în România. Dar cotele de recoltă sunt mult mai mici. Și ne-am propus să devină 0. Iar conservare nu se poate face fără un dialog deschis între toate părțile interesate. De aceea, după încheierea campaniei cu un succes, a urmat o perioadă de contacte și discuții între reprezentanții SOR și cei ai AGVPS din România. Mai mult, au venit si alte ONG-uri alături de noi, iar colaborarea a fost consimțită printr-un acord semnat de vânători și conservaționiști. Pe scurt, și noi, și celelalte ONG-uri, și vânătorii dorim o lege mai bună, care să reglementeze vânătoarea. În acest sens, pregătim grupurile de lucru care să reunească absolut toți factorii interesați, pentru a rescrie un act normativ de care depinde soarta multora din animalele din România, de la urs, la ciocârlie.

Iar totul a plecat de la un spot. Pe unii i-a enervat la culme, pe alții i-a șocat, dar acest spot a dus la modificarea în bine a unei legi. Iar asta, vrem sau nu, contează.

Campania s-a încheiat, dar profesioniștii din PR și publicitate au apreciat munca agențiilor. Ciocârlia a fost campania cu cele mai multe premii primite în anii 2015-2016, de la cele de PR la cele de advertising, de la cele din România la cele internaționale. Iar ultimul tril a fost direct de la Cannes, de pe scena celui mai prestigios festival, cel care premiază creativitatea.

La final de material, postarea de pe Facebook a Andreei Ghenoiu, după ce primise Leul de Aur pe scena de la Cannes – „Eu vreau să spun că sunt fericită că un gest simplu și real, o cauză atât de frumoasă ne-a ieșit. Am mai zis și mai zic că dacă toți noi ăștia, creativi, ne-am alege câte o cauză, o indignare a noastră și am încerca să-i găsim rezolvarea in lumea reala, atunci poate că lumea chiar ar fi un loc mai bun. Asta e puterea comunicării cu suflet. Sunt multe de făcut și multe pe care le putem face noi. Nici nu trebuie să căutăm mult… poveștile sunt lângă noi, le trăim deja.”

Până acum, campania a primit 5 premii (3 aur și 2 argint) la Romanian PR Awards, dar și la Webstock, Internetics, Golden Hammer. A fost și în topul celor mai bune filme pe bestadsontv.com, în aprilie 2015 și în topul celor mai populare și apreciate reclame din 2015, pe adsoftheworld.com.

Dacă ți-a plăcut, distribuie