Cum hrănim păsările sălbatice iarna

În anotimpul cald, păsările găsesc cu ușurință hrană, atât de origine vegetală, cât și animală - insecte, moluște, amfibieni și reptile. Restrângerea resurselor de hrană în perioada rece contribuie la dezvoltarea a două strategii în lumea păsărilor: o parte dintre ele migrează. Celelalte aleg să rămână și se adaptează condițiilor existente: își schimbă tipul de hrană consumat și apelează la semințe și fructe.

Odată cu venirea zăpezilor, aceste resurse devin din ce în ce mai greu accesibile. Mai rău pentru păsări, apar și temperaturile extrem de scăzute, când menținerea temperaturii corpului necesită multă energie. Tocmai de aceea este recomandată amplasarea hrănitorilor în aceste perioade, probabil cea mai răspândită activitate de protecție a păsărilor sălbatice.

Perioada recomandată de hrănire este noiembrie-aprilie, dar trebuie luate în considerare și condițiile meteorologice. Hrănirea trebuie să fie continuă. Se recomandă alimentarea hrănitorilor după-amiaza sau seara, astfel încât păsările flămânde să aibă resurse de hrană dis-de dimineață.

Atenție! Alimentarea hrănitorilor trebuie neapărat oprită la sfârșitul iernii-începutul primăverii, când deja apar primele insecte, deci există resurse de hrană pentru păsări și în natură, iar ele încep să cuibărească. Dacă hrănitorile sunt în continuare alimentate, părinții o să-și hrănească puii cu semințele provenite din hrănitori, în loc de omizi și alte insecte.

Dat fiind faptul că puii nu sunt încă capabili să digere semințele, sistemul lor digestiv nu este încă suficient de dezvoltat, șansele lor de supraviețuire scad semnificativ. Deci din dorința de a le ajuta, le facem rău.

Tipuri de hrană recomandate:

• semințe uleioase: semințe de floarea soarelui, semințe de dovleac, semințe de in și de cânepă, miez de nuci, miez de alune;
  • hrană vegetală: legume fierte sau fructe, care se găsesc și la noi în grădini, precum mere, pere etc.;
  • grăsime animală: osânză, slănină crudă;
  • bile pentru pițigoi: se amestecă untura cu semințe uleioase.

Atenție!: semințele și slănina trebuie să fie crude! Nu este permisă hrănirea păsărilor cu semințe/ slănină sărată, prăjită, condimentată.

Tipuri de hrană contraindicată:

• alimente sărate, condimentate: semințe sărate, prăjite, slănină condimentată, afumată etc.;
  • alimente procesate;
  • pâine;
  • paste și orez;
  • cereale: grâu, orz, ovăz, tărâță, porumb.

Tipuri de hrănitori:

• Hrănitoare pe sol: este cea mai simplă metodă de hrănire a păsărilor, când alimentele recomandate se împrăștie pe sol într-un loc mai puțin frecventat de oameni și ferit de zăpadă – sub copaci, tufișuri. Hrănitoarea va fi vizitată de un număr mare de specii, indiferent de dimensiunea ei, iar noaptea va oferi resurse de hrană pentru micile mamifere, și implicit pentru speciile de bufnițe, care le vor vâna. Cel mai mare dezavantaj al acestui tip de hrănitoare este accesul pisicilor.
  • Hrănitoare de tip căsuță: seamănă cu o căsuță, dar este deschisă în toate cele 4 laturi și este fixată pe un suport înfipt în sol. Necesită un spațiu mai mare, deschis, cu vegetație mai înaltă (tufe sau copaci) în preajmă.
  • Hrănitoare de tip tavă: poate fi folosită de locuitorii apartamentelor. Se amplasează pe pervaz sau balcon în așa fel încât semințele să nu pice pe balconul vecinului de jos.
  • Hrănitori suspendate: se confecționează atât din materiale consacrate, cât și reciclate.
  • Hrănitoare de tip căsuță cu o latură închisă – se poate suspenda pe perete, pe trunchiul copacilor
  • Dovleac ornamental (Lagenaria siceraria): datorită cojii lignificate are o durabilitate mai mare și mărimea orificiului de intrare reprezintă un factor de selecție a speciilor.
  • Hrănitori confecționate din recipiente de plastic, cutii de lapte, cutii de conserve.
  • Bilele de pițigoi se așază într-o plasă și se suspendă în copaci la fel ca și slănina crudă.

Hrănitorile cu cel puțin un perete format din plasă de sârmă (dimensiune orificiu plasă cât să nu curgă din hrănitoare semințele) care previne accesul porumbeilor la resursele de hrană.

Hrănitorile amplasate trebuie să fie inaccesibile pisicilor.

Astfel, suportul hrănitorilor poate fi împrejmuit cu o tablă. Ea trebuie așezată într-un spațiu mai deschis, care poate fi supravegheat de păsări. Totuși, se recomandă ca la câțiva metri (3-4 m) să se afle un pom sau o tufă, în care păsările să se poată refugia la nevoie.

Material realizat de Eva Vancsa în publicația SOR „Cum aduci cântecul acasă” , publicație realizată la evenimentul Noaptea Privighetorilor 2018, cu sprijinul Lidl Romania.