Share

Numărul elevilor implicați în programul Școli Prietenoase cu Natura crește de la an la an

La a V-a ediție a programului desfășurată în anul școlar 2020-2021, au participat peste 21.000 de elevi. Și în acest an școlar avem în program cel puțin o școală din fiecare județ. La începutul anului școlar figurau 320 de școli înregistrate.

Principalele activități prin care programul nostru dorește să apropie elevii de natură sunt activități practice desfășurate în curtea școlilor: hrănirea păsărilor în timpul iernii, îmbogățirea spațiului verde cu plante care oferă resurse de hrană pentru animale, suplimentarea locurilor pentru adăpost și reproducere a micilor viețuitoare. De asemenea, programul include și activități derulate în sălile de clase, unde elevii își pot îmbogăți cunoștințele teoretice:  concursul de desenat păsări, participarea la Olimpiada speciilor, un concurs online de recunoaștere a speciilor de păsări și utilizarea planșelor cu păsări de colorat.

Fiind un proiect de educație care dorește să evidențieze activitățile corect derulate, în cursul evaluării am pus accent deosebit pe calitate: pe respectarea recomandărilor formulate în materialele legate de acest program.

Graficul de desfășurare a programului:
1. Lansare: octombrie 2020
2. Înregistrare prin completarea Formularului de înregistrare on-line până în data de 08 noiembrie 2020.
3. Desfășurare activităților: de la data înregistrării – 21 mai 2021
4. Raportare prin completarea Formular de raportare: 24 mai – 30 iunie 2021
5. Evaluare rapoarte și eliberare adeverințe: iunie – iulie 2021
6. Lansarea unei noi sesiuni: septembrie / octombrie 2021

Rezultatele ediției 2020 – 2021
Activitatea celor 21.700 de elevi participanți la programul SOR a fost îndrumată de 512 cadre didactice.
52 de școli își mențin titlul de „Școală Prietenoasă cu Natura”, titlu obținut la una din edițiile anterioare.
Alte 37 de școli au primit ca premiu plăcuța care recunoaște participarea și derularea activităților cu succes la proiectul SOR.
34 de unități de învățământ vor beneficia doar de adeverință, deoarece nu au reușit să deruleze cele 5 activități obligatorii ale programului.
Am fost nevoiți să respingem 36 de rapoarte pentru că nu au fost respectate recomandările privind modul de raportare.

Punctele forte ale proiectului:
1. un număr mare de școli nou înscrise în program;
2. 197 de cuiburi artificiale nou amplasate, unele deja ocupate în decursul anului școlar;
3. igienizarea cuiburilor artificiale amplasate în edițiile anterioare;
4. folosirea metodelor moderne de învățare a unor specii de păsări, insecte, amfibieni și reptile, mamifere și plante cu ajutorul concursului tip quiz „Olimpiada Speciilor”; în funcție de locul ocupat, cei 15 câștigători ai fazei naționale au fost răsplătiți cu premii care au constat în cărți, materiale didactice, materiale personalizate cu specii de păsări și insigne;
5. chiar și într-un an școlar îngreunat de situația pandemică, diversitatea activităților proiectului a făcut posibilă ca acestea să fie cu succes derulate de către școlile înscrise, deoarece foarte multe se puteau desfășura și de acasă sau online, de exemplu participarea la Olimpiada speciilor, la concursurile de desen, celebrarea uneia dintre zilele legate de natură (Ziua Păsărilor, Ziua Apei, Ziua Pământului etc.);
6. multe activități au fost realizate de elevi acasă, oferind astfel ocazia ca informațiile din domeniul protecției mediului să ajungă și la adulții care i-au ajutat în realizarea corectă a activităților ce vin în ajutorul naturii din jurul nostru.

 

Greșeli comune:
1. hrănirea păsărilor exclusiv cu cereale (grâu, porumb, orz, ovăz etc.), ceea ce nu este de mare ajutor în perioada rece; păsările sedentare și cele care iernează la noi au nevoie de semințe uleioase, grăsimi sau fructe bogate în zaharuri pentru a reuși să treacă cu succes peste iernile caracteristice țării noastre;
2. hrănirea păsărilor în perioade nepotrivite, chiar și în perioada de cuibărit;
3. confundarea denumirilor de hrănitoare și cuib artificial sau folosirea denumirii de căsuță pentru păsări; aceste tipuri de construcții artificiale se amplasează în sezoane diferite și cu scop diferit pentru a veni în ajutorul speciilor de păsări sălbatice;
4. construirea „cuiburilor artificiale” care nu respectă dimensiunile recomandate și devin astfel căsuțe pentru păsări cu rol decorativ;
5. rezolvarea greșită a testului sau rezolvarea multiplă a testului pe pagina quizz.sor.ro.

Felicităm atât profesorii, cât și elevii pentru o adaptare atât de rapidă și eficientă a activităților, în situația atipică a acestui an școlar, fapt ce dovedește că activitățile educative care pun în evidență natura și speciile sălbatice din jurul nostru sunt importante pentru noile generații. Mulțumim fiecărui cadru didactic care a investit timp și energie în vederea apropierii elevilor de natură și sperăm că odată cu începerea noului an școlar vom avea șansa să colaborăm din nou, chiar dacă în acest an au reușit să deruleze doar o parte dintre activități, a declarat Kinga Cîmpan, coordonatoarea programului.

Dacă ți-a plăcut, distribuie