Observație rarissima: 1000 de ielcovani (Puffinus yelkouan) pe coasta română a Mării Negre

Peste 1000 de ielcovani (Puffinus yelkouan) au fost observați în timpul celei de-a doua ieșiri pe Marea Neagră, pentru Numărătoarea Păsărilor Acvatice de Coastă. Traseele de parcurs cu barca au fost cele de la Constanța și Sfântu Gheorghe, la 1,5, respectiv 3,5 kilometri în largul mării. În total, au fost parcurși 250 de kilometri. Observațiile din barcă au fost făcute alături de partenerul SOR în această acțiune, Oceanic Club din Constanța.

Punctul de observații de coastă a fost pe plaja de la Vadu. Încă din prima zi au fost observate grupuri de 50 și 260 de păsări. În ziua a doua,  un stol mare, de 600 de ielcovani a fost văzut din barcă. Păsările se hrăneau în apropiere de Vadu, alături de cormorani mari și câteva specii diferite de pescăruși. Din punctul de observare de pe coasta au fost văzute alte câteva sute de ielcovani (Puffinus yelkouan), la nord de Vadu. Prima analiză a datelor colectate arată că peste 1000 de exemplare din această specie vulnerabilă se află zilele acestea în apele teritoriale române ale Mării Negre.

Conform ultimelor monitorizări efectuate, populația globală de ielcovani (Puffinus yelkouan) este estimată la 75.000 – 92.000 de indivizi. O altă specie interesantă care a fost observată în timpul monitorizărilor din barcă este șoimul mediteranean (Falco eleonorae). De asemenea, ornitologii SOR au avut ocazia să observe un lup de mare mic (Stercorarius parasiticus). Această specie este recunoscută pentru stilul unic prin care își procură mâncarea. Obligă pescărușii și chirighițele să vomite peștele înghițit, iar când acest lucru se întâmplă, lupul de mare prinde din zbor rămășițele de hrană. Observația acestor două specii este cea de-a doua într-o perioadă de două săptămâni pe coasta română a Mării Negre, alte câteva fiind efectuate pe coasta bulgară. Pe lista de observații au avut loc și mai multe specii de pescăruși, chire, stârci și pelicani.

Monitorizarea de pe Marea Neagră este o acțiune din proiectul ”Pregătirea inventarului de Arii Marine de Importanță Avifaunistică pe coasta de sud a Mării Negre (România, Bulgaria și Turcia)”, program în care SOR este partener și responsabil de implementarea activităților din proiect pe coasta română.

Mai multe fotografii găsiți pe pagină de Facebook a SOR.