Până la 80 de procente din cuiburile artificiale amplasate de SOR au fost ocupate

Experții de la Societatea Ornitologică Română iau parte în această perioadă la unele activităţi mai puţin cunoscute publicului larg. Ei pot observa de aproape puii de păsări cu puf, de curând ieșiţi din ou, sau chiar ouă încă nedeschise.

Uimindu-ne la tot pasul, situaţii precum cuiburi relativ micuțe ocupate și de 12-15 pui de pițigoi, sau pe de altă parte graurii care umplu tot interiorul cuibului artificial cu material de cuib și depun doar 4-5 ouă, asigurând astfel siguranța ouălor și a puilor – toate acestea sunt posibil de observat, deoarece o mare parte a cuiburilor artificiale amplasate de Societatea Ornitologică Română în păduri, livezi și parcurile orașului Cluj și-au găsit un locuitor.

Din cele 434 de cuiburi verificate până acum au fost ocupate 202. În unele păduri procentajul de ocupare este mai mare de 80%, dar din păcate acest număr este mult mai mic în parcurile orașului. Printre speciile ocupante se numără pițigoiul mare, pițigoiul albastru, pițigoiul de brădet, dar și țicleanul sau graurul. Un fapt des întâlnit, dar mai puțin cunoscut legat de ocuparea cuiburilor, este că pe lângă păsări, cuiburile au fost ocupate și de alte specii interesante, ca de exemplu pârșul cu coada stufoasă, care la rândul lor au deja pui.

Din păcate, din motive necunoscute și greu de explicat, unele cuiburi au fost deteriorate, pierzându-și funcția de a asigura adăpost speciilor de păsări, care în perioada de reproducere își caută cuiburi în pădurile și livezile din jurul oraşului. Noi oamenii, ca vecini permanenţi ai speciilor de păsări, avem datoria unui comportament mai responsabil faţă de aceste fascinante vieţuitoare.
Următorul eveniment al proiectului va fi organizat în data de 21 iunie în Parcul Etnografic Romulus Vuia, având un program special dedicat copiilor și familiei.

Proiectul ”Păsările Clujului: creșterea diversității speciilor prin colaborare între ornitologi, experți silvici si publicul larg” este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România, componenta Dezvoltare Durabilă, cu suma de 74.432,52 euro.

Pentru informații suplimentare vă invităm să îi contactați pe:
Benkő Zoltán, Manager proiect SOR, tel: 0742394975, zoltan.benko@sor.ro
Veres-Szászka Judit, Asistent proiect SOR, tel: 0751102665, judit.veres@sor.ro
Cristian Domșa, Expert ornitolog SOR, tel: 0740242978, cristi.domsa@sor.ro
Ovidiu Neculai Bufnilă, Responsabil Comunicare SOR, tel: 0745768448, ovidiu.bufnila@sor.ro

Societatea Ornitologică Română este o organizație neguvernamentală, înființată în 1990 din dorința ornitologilor din România de a da o formă organizată acțiunilor de cercetare și de conservare a păsărilor și habitatelor lor. A devenit, astfel, prima organizație nonguvernamentală din România dedicată conservării biodiversității. SOR reunește ornitologi și iubitori ai naturii, amatori sau profesioniști interesați de cercetarea și protecția păsărilor și a habitatelor lor.