Pițigoiul codat, Pasărea Anului 2022

Pițigoiul codat e cel căruia i ne vom adresa pe tot parcursul anului 2022 cu apelativul Pasărea Anului! A câștigat cursa fără mari emoții, primind 2184 de voturi din partea alegătorilor pe pagina noastră de Facebook. Aparent, a fost suficientă o lună, luna noiembrie, pentru a ne convinge că e mai potrivit pentru post decât redutabila ghionoaie verde sau melodiosul sturz cântător.

Pițigoiul codat – câștigătorul cursei electorale pentru Pasărea Anului 2022

Deși îl numim pițigoi, el nu mai face parte din familia generică a acestora, familia Paridae. Inițial, grupul pițigoilor includea și specii neînrudite, dar asemănătoare, care, în urma cercetărilor genetice, au fost mutate în alte familii. E cazul pițigoiului de stuf, a boicușului și, evident, a pițigoiului codat, care acum face parte din familia Aegithalidae. Despre familia pițigoilor vorbim, aici la SOR, în Păsările lunii Decembrie. Iar despre pițigoiul codat vom vorbi pe îndelete tot anul următor. Vă spunem acum doar că potrivit datelor obținute prin programul Monitorizarea Păsărilor Comune, tendința populațională pentru specie este deocamdată nesigură în România. Sperăm ca datele colectate în următorii ani să aducă clarificările necesare.

Mare iubitor de tufe și arbuști, pițigoiul codat deplânge practicile de întreținere a spațiilor verzi din mare parte a parcurilor citadine. Gazoanele impecabile și speciile de arbori și arbuști nepotrivite zonei îi reduc considerabil habitatul din orașe. De aceea, pițigoiul codat este una dintre speciile pentru care strângem fonduri în această perioadă.

Podiumul complet

Sturzul cântător ne-a produs o surpriză și s-a clasat pe locul 2, având votul a 1909 alegători. E drept, cântă frumos și repetă trilurile până le reținem. De auzit, auzim mai degrabă urbanizata mierlă, sturzul cântător fiind o specie care iubește pădurea, dar e prezent și în parcurile și grădinile din localități. Și, conform datelor din programul Monitorizarea Păsărilor Comune, populația speciei este în creștere în România. Deci o vom putea observa mai ușor, mai puțin iarna, când pleacă spre sudul Europei. Suntem totuși liniștiți, deoarece problemele ridicate de el în campania electorală vor fi preluate de pițigoiul codat, la rându-i o specie care cunoaște problemele pădurilor și e încurcată și ea de pesticidele prea lesne folosite.

Ghionoaia verde, văzută de unii dintre noi ca principala candidată la titlu, a adunat doar 1330 de voturi, clasându-se pe locul 3. Sperăm ca pentru acest rezultat să nu fie de vină renumele păsării, asociat în vechile povești cu personaje nu tocmai pozitive, ci platforma electorală mai bună a primilor doi clasați. Această colorată ciocănitoare, mare iubitoare de furnici în meniu, e prezentă tot anul la noi, deci o putem vedea și în sezonul rece, la hrănitori. Și în cazul ei, datele obținute prin programul Monitorizarea Păsărilor Comune ne spun că populația speciei este în creștere la noi în țară. Sperăm să rămână cât mai mult timp așa. Și la fel ca în cazul sturzului cântător, pițigoiul codat va vorbi în 2022 și în numele ei despre management forestier care să țină cont și de biodiversitate, dar și despre toaletarea spațiilor verzi din orașe.