Plante pentru polenizatori

Polenizarea este un proces fundamental pentru supraviețuirea ecosistemelor noastre. Aproape 90% din speciile de plante sălbatice cu flori depind, în totalitate sau parțial, de polenizare ca și 75% din culturile agricole mondiale și 35% din terenurile agricole mondiale. Nu numai că polenizatorii contribuie direct la securitatea alimentară, ci sunt esențiali pentru conservarea biodiversității.

Deși în majoritatea cazurilor trec neobservate, pe lângă albine melifere și fluturi, un rol extrem de important îl au insectele polenizatoare sălbatice, care sunt vizitatorii constanți ai plantelor sălbatice și cultivate. Printre numeroasele de specii polenizatoare se numără: bondarii, albinele zidar cu coarne, specii de albine tăietoare, viespi săpătoare, diferite specii de muște etc.

Prezența acestor specii este extrem de importantă, inclusiv în așezările umane, deoarece diversitatea și dimensiunea lor asigură polenizarea unui număr mare și variat de flori, polenizare, care ar fi imposibil de asigurat exclusiv de albinele melifere sau prin alte tipuri de polenizare (prin vânt, artificială etc.).

De aceea, pentru a avea o grădină impresionantă și relaxantă atât prin aspectul ei decorativ, cât și prin prezența păsărilor și a altor viețuitoare adaptate condițiilor din așezările omenești este important e să alegem plantele potrivite. La alegerea lor vom ține cont în permanență să asigură surse de nectar și polen de primăvara devreme până târziu în toamnă. În plus, vom alege din lista plantelor recomandate pentru polenizatori pe acelea care sunt potrivite cu condițiile pe care le oferă grădina sau spațiul verde în care urmează să se dezvolte.

Plante cu flori și legume: zambilă, crăiță, busuioc, roșie, ardei, panseluță, narcisă, căldărușe, levănțică, trandafir, margaretă, flori de piatră, dalie,  lalea, primulă, bănuței, cârciumăreasă, clematis, dovleac,  gladiolă, iris, rozmarin, crin, zambila struguraș, lobelia, căpșuni, salvie, gălbenele, gazania, garofiță, petunii, pătrunjel, leuștean, echinacea, floarea soarelui, măghiran, roiniță, rozmarin, bujor, gura leului, regina nopții, mărăriță, glicină, zorele, cimbru, mentă, aster, crizantemă.