Proiectul se încheie, Păsările Clujului rămân

Biroul Teritorial Cluj al Societății Ornitologice Române (SOR) anunță închiderea oficială a proiectului ”Păsările Clujului: creșterea diversității speciilor prin colaborare între ornitologi, experți silvici și publicul larg”, proiect finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.%%

Proiectul a început în martie 2014, cu montarea a 1310 cuiburi artificiale în parcurile, livezile și pădurile din apropierea Clujului. Numărul de cuiburi a crescut la 1360 în toamna aceluiași an prin adăugarea a 50 de cuiburi artificiale pentru huhurez mic și huhurez mare. Cuiburile au fost ocupate într-un procent de 93,5%, cu precădere de specii de pițigoi, dar și țicleni, grauri, muscari sau specii de pârș. Cea mai mare rată de ocupare a cuiburilor, 100%, a fost a fost în păduri, acolo unde, în lipsa copacilor bătrâni, păsările au avut nevoie mai mare de cuiburile Societății Ornitologice Române.

Tot pentru a ajuta păsările, dar și pentru a educa elevii și publicul larg, au fost montate șase hrănitori și cinci panouri informative în parcurile orașului. Realimentarea hrănitorilor a fost responsabilitatea copiilor din școlile apropiate. Acțiunea de realimentare a hrănitorilor a fost completată și cu prezentări în școli, astfel încât peste 700 de elevi au fost informați cu privire la importanța hrănitorilor de păsări pe timp de iarnă. Participanții la program au avut posibilitatea să observe și de aproape speciile pe care le-au ajutat, la acțiunile publice de inelări ornitologice care au avut loc la Grădina Botanică, dar și la verificarea cuiburilor artificiale.

Tot în campania de informare au avut loc activități specifice, cum ar fi work-shop-urile de educație de mediu și pe tema folosirii cuiburilor artificiale pentru a limita înmulțirea excesivă a nevertebratelor, organizate pentru cadrele didactice din Cluj și pentru experții Ocolului Silvic Cluj.
Pentru publicul larg au fost organizate șapte evenimente pe teme diferite, iar numărul total al participanților de-a lungul celor doi ani a fost de peste 700.

Noaptea Privighetorilor organizată în luna mai a anilor 2014 și 2015 a îmbinat cultura și natura, prin concerte simfonice, expoziții de desene și fotografii și audiția cântecelor păsărilor din Grădina Botanică.

Evenimentul „O Zi cu Păsări în Muzeul Etnografic”, organizat în ambii ani în luna iunie a fost conceput pentru familii, iar părinți și copii au participat la inelări de păsări dimineața și la activități pentru copii în cursul zilei. Rând pe rând au participat la atelierele de activități artizanale, origami, quilling, înșirat mărgele și jocuri de aventură. Nivelul evenimentului a fost ridicat și de reprezentanții Muzeului Zoologic și Vivariului Universității Babeș-Bolyai, care au oferit informații interesante despre natură, iar pentru cei curajoși posibilitatea de a mângâia reptile și alte animale vii.

În decembrie, în ambii ani, echipa de proiect a atras atenția publicului asupra începutului sezonului de hrănire prin evenimentul „Atelierul de Hrănitori”, unde cei interesați au construit propriile lor hrănitori din materiale naturale precum coaja de cocos sau de grapefuit într-un mediu cald și prietenos.
Ultimul eveniment al proiectului a fost „Ziua Păsărilor”, organizată în aprilie anul acesta, dedicat unui public și mai larg, prin ture ornitologice dimineața, prin activități pentru copii în timpul zilei, și printr-un șir de prezentări științifice după amiază.

Deși finanțarea proiectului se încheie oficial în data de 30.04.2016, activitățile acestuia vor fi continuate de către angajații și voluntarii Societății Ornitologice Române, care deja pregătesc următoarea ediție a Nopții Privighetorilor, planificată – deja tradițional – în luna mai, cu un concert și cântece de păsări în Grădina Botanică.

Proiectul ”Păsările Clujului: creșterea diversității speciilor prin colaborare între ornitologi, experți silvici si publicul larg” este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România, componenta Dezvoltare Durabilă, cu suma de 74.432,52 euro și cofinanțat în proporție de 10% de către SOR.