Știri
Succes. Legea vânătorii are acum modificările aduse de societatea civilă
28 mai 2015
Succes al societății civile. În urma campaniei „Oprește barbaria – Salvează ciocârlia”, legea vânătorii a fost adoptată cu modificările propuse de ONG-uri. În plus, Ministerul Mediului a redus cota de vânătoare pentru ciocârlie.
Succes al societății civile. În urma campaniei „Oprește barbaria – Salvează ciocârlia”, legea vânătorii a fost adoptată cu modificările propuse de ONG-uri. În plus, Ministerul Mediului a redus cota de vânătoare pentru ciocârlie.
București, 28 mai. Societatea Ornitologică Română și Federaţia Coaliția Natura 2000 România salută modificarea legii vânătorii de către Camera Deputaților, ca urmare a campaniei „Oprește barbaria. Salvează ciocârlia!”.
Mesajul societății civile din România, întărit de un spot video de excepție, a dus la modificări esențiale ale unui act legislativ care amenința să încalce dreptul la proprietate și legislația privind protecția mediului. Forma care a trecut astăzi de Camera Deputaților conține o bună parte din modificările propuse de către societatea civilă.
„A dispărut precizarea privind dreptul la servitute din articolul 4. Vânătorii au nevoie de acordul proprietarilor de teren pentru a-și face instalațiile temporare pe terenul acestora, așa cum ar fi și de bun simț. S-au modificat în bine perioadele de vânătoare pentru 11 specii de păsări sălbatice, iar acest lucru s-a întâmplat după ce, la solicitarea noastră, pe adresa Ministerului Mediului a sosit o scrisoare din partea Comisiei Europene”, a precizat Luminița Tănăsie, directorul Coaliției Natura 2000.
„Un aspect extrem de important pentru noi este scoaterea gâștei de semănătură (Anser fabalis) de pe lista de specii care se vânează. În România în timpul iernii pot fi văzute aproximativ 20 de exemplare din această specie, cu rare excepții, și cu mult noroc maxim 100 de exemplare, iar cota de recoltă aprobată era de peste 25.000 de exemplare în 2014”, a spus Marina Drugă, expert în legislație de mediu din cadrul Societății Ornitologice Române.
Ministerul Mediului a redus cota de vânătoare la ciocârlie
De altfel, tot ca urmare a campaniei „Oprește barbaria, salvează ciocârlia” Ministerul Mediului a redus cota de vânătoare la ciocârlie în noul sezon de vânătoare 2015 – 2016 printr-un nou Ordin de Ministru. Astfel a fost redus numărul de indivizi care pot fi vânați într-o singură zi, de la 100 la 50, iar cota totală de recoltă a scăzut la 363.000 de la cele peste 600.000 de exemplare care puteau fi doborâte anual. „În continuare, credem că această specie nu are ce să caute pe lista păsărilor care se vânează, dar este un prim pas pe drumul cel bun. Societatea Ornitologică Română își va continua eforturile pentru a opri vânătoarea de păsări cântătoare”, a concluzionat Marina Drugă, expert în legislație de mediu din cadrul Societății Ornitologice Române.
Scurt istoric
Feb 2015 – Camera Deputaților a aprobat legea vânătorii, cu prevederi care încălcau dreptul la proprietate și prevederi care modificau nefavorabil perioadele de vânătoare la mai multe specii de păsări
Martie 2015 – scrisoare deschisă a ONG-urilor de mediu către președintele Johannis, care retrimite legea în parlament și refuză să o promulge
Aprilie 2015 – Începe campania „Oprește barbaria – Salvează ciocârlia!”, campanie derulată de Societatea Ornitologică Română, Coaliția Natura 2000, agenția de publicitate Jazz Communication și agenția de PR Rogalski Damaschin
Mai 2015 – mare parte din observațiile făcute de ONG-urile de mediu sunt preluate și de comisiile de Agricultură și de Mediu și legea este trimisă spre aprobare în plenul Camerei Deputaților. Petiția online are peste 8900 de semnături, iar videoclipul campaniei peste 24.000 de accesări. Mii de reacții au fost generate pe rețelele de socializare de către românii iubitori de natură.
Despre campania Oprește barbaria, Salvează Ciocârlia!
Campania Oprește barbaria, Salvează Ciocârlia! este inițiată de Societatea Ornitologică Română și Federația Coaliția Natura 2000 România cu sprijinul Jazz Communication, Rogalski Damaschin Public Relations, Factor și Pukka.
Despre Societatea Ornitologică Română
Societatea Ornitologică Româna (SOR) este o organizație neguvernamentală, nonprofit, care derulează activități pentru protecția păsărilor și naturii cu sprijinul membrilor, voluntarilor, pe baza de donații și proiecte. Are răspândire națională prin sucursale și grupuri școlare, din 1997 fiind partener al BirdLife International – o rețea mondială care cuprinde 105 organizații naționale pentru conservarea păsărilor și a naturii. Este cea mai longevivă organizație neguvernamentală de mediu din România, fiind înființată în 1990.
Despre Federația Coaliția ONG Natura 2000 România
Federația Coaliția Natura 2000 România acționează informal din 2003, când 55 de membrii, organizații nonguvernamentale din domeniul protecției naturii, s-au reunit pentru a-și consolida puterea de acțiune la nivel național și local, și pentru a contribui la desemnarea siturilor Natura 2000 în România. Din 2013, federația are personalitate juridică și 15 membri înregistrați oficial. Printr-un parteneriat al organizațiilor nonguvernamentale, ce oferă reprezentativitate și forță la nivel național, Federația acționează în domeniile: arii protejate, conservarea biodiversității, implementarea rețelei Natura 2000 în România. În perioada iunie 2014-aprilie 2016 Federaţia derulează proiectul Capacitate si Implicare pentru Ariile Naturale Protejate din România , proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org
Despre Jazz Communication
Jazz crede că ideile bune povestite cu multă emoție sunt cele care care îi fac pe oameni să reacționeze. Prâslea cel Voinic al agențiilor din România, crescând în 3 ani cât alții în mulți ani, Jazz are o echipă de 20 de oameni talentați care concepe și pune în practică idei de comunicare manifestate în orice mediu pentru Provident, Idea Bank, Lay’s, Star, Krax, Grand Entertainment, Muller Romania, GSK, Vichy România, Medlife, World Vision și alții.
Despre Rogalski Damaschin Public Relations
Rogalski Damaschin Public Relations susține că este posibil ca, prin comunicare, întreaga comunitate să evolueze, într-o perioadă în care consumatorii au așteptări din ce în ce mai mari de la branduri, companii şi lideri. Misiunea agenţiei este să creeze un impact social și economic pozitiv, prin idei care inspiră schimbarea în bine. Astfel, agenția promovează în practica şi limbajul curent al PR-ului conceptul de “good advocacy”, care desemnează o comunicare militantă, onestă și creativă, de natură să genereze conținut valoros și rezultate pozitive atât pentru companii, cât şi pentru consumatori. Agenţia se structurează în două arii de specialitate: consumer PR, coordonată de Alina Damaschin, în calitate de Creative Leader şi corporate PR, divizie coordonată de Eliza Rogalski, în calitate de Strategy Leader.
Uite barza! – live stream cuib
Arhive
Newsletter
Noutati
Pactul Verde european nu a fost deraiat, dar Parlamentul European a votat o Lege pentru Refacerea Naturii slăbită
Victoria de astăzi a NATURII a avut un cost foarte mare - pentru a ajunge la un compromis, parlamentarii europeni au sacrificat multe obligații și ținte critice, ajungând la o poziție substanțial mai slabă decât propunerea inițială a Comisiei.
Proiecte
Uite Barza!
Recensământul cuiburilor de berze este un efort de a cunoaște situația berzelor albe în România. Primul pas pentru a le ajutaeste de să știm câte perechi cuibăresc și care este numărul puilor. Colectarea datelor se face cu ajutorul unei aplicații de smartphone care a fost creată special pentru acest proiect, cu ajutorul ENEL România. Pe termen lung, dorim ca această aplicație să fie folosită de cât mai multă lume pentru recenzarea cuiburilor de berze, astfel încât în timp să devină instrumentul de bază pentru colectarea datelor privind cuibăritul acestei specii în România. Aplicația este simplă, dar acuratețea datelor este esențială.