Ziua Păsărilor 2019, peste 1.000 de persoane în Parcul Natural Văcărești

Se spune că "unde este apă, acolo sunt şi peşti. Unde sunt copaci, acolo sunt şi păsări." Cam așa a început și povestea incredibilă a Parcului Natural Văcărești, care a evoluat de la lacul artificial construit în 1986 la cererea lui Ceaușescu până la ceea ce este astăzi, un adevărat paradis al faunei și florei, numit Delta dintre blocuri sau Delta Văcărești. Duminică, 7 aprilie, acest areal mirific de la marginea Capitalei a fost, pentru o zi, locul de celebrare a zburătoarelor.

Peste 1 000 de participanți

Și în 2019, Ziua Păsărilor a fost cel mai important eveniment de birdwatching – am reușit să avem alături de SOR peste 1.000 de oameni, mulți dintre ei – copii. La prima vedere, pare ușor să anunți că faci un eveniment, să vină oamenii și să te plimbi prin parc. Greșit.

Ca să nu ne mai trezim că rămânem fără ghizi, cum ni s-a mai întâmplat, am apelat la membrii sucursalelor din București, din Iași și din Tulcea. Păsărari, biologi, herpetologi, simpli voluntari, membri ai staffului – doar echipa de organizare avea peste 60 de persoane. Și am împărțit evenimentul în două mari părți – Early Bird, pentru cei care nu au somn și chiar vor să vadă cât mai mult specii, și partea de tururi pentru copii și adulți.

VEZI TOATE POZELE AICI

Am început de la ora 07:00 cu fotografii și păsărarii matinali, dar am continuat după ora 09:00 cu absolut toți participanții. Am mers pe trasee să le găsim pe cele mai bune, dar tot am avut noroi și apă pe unele cărări (Văcăreștiul e parc, dar e unul Natural, nu cu alei betonate). Cei mai încântați – copiii. Și un simplu băț devine jucărie în mâinile lor, și o frunză ascunde o taină, iar păsările… un mister, mai ales că nu le poți atinge.

Ce faci la Ziua Păsărilor cu cei mici

Pentru adulți, plimbările pe aleile parcului au fost o ocazie excelentă de a se deconecta de la ritmul alert al vieții cotidiene. Pentru cei mici, Ziua Păsărilor 2019 a fost o o lecție deschisă despre viețuitoarele înaripate ale Parcului Natural Văcărești.

De la ghizii SOR au aflat de pildă că aușelul cu cap galben (Regulus regulus) este cea mai mică pasăre din România: are doar 5-6 grame, „cam cât o monedă de 50 de bani”, după cum le-a povestit unul dintre ghizi.

Și topul păsărilor a continuat – cu pasărea care are cea mai mare deschidere a aripilor – pelicanul creț (Pelecanus crispus), aproape 3 metri și jumătate. Cea mai grea pasăre zburătoare –  dropia (Otis tarda), care poate cântări până la 25 de kilograme.

VEZI TOATE POZELE AICI

După ce terminau turul ghidat printre hide-uri, binocluri și observatoare, cei mici ajungeau la standurile dedicate lor. Puteau să coloreze sau să identifice diferitele specii de păsări de pe cartonașe. Totul, condimentat cu informații inedite despre speciile de păsări care trăiesc în București și felul în care pot fi ajutate.

Asistați de specialiști, ei au putut chiar participa la asamblarea unor cuiburi din lemn pentru păsări, au aflat că nu e deloc greu să contruiești cuibul de tip scorbură artificială pentru păsări, dacă ai la îndemână un burghiu, scânduri tăiate la dimensiuni corespunzătoare și câteva șuruburi. Bormașina a fost însă vedeta operațiunii de asamblare a cuiburilor. Copiii au fost fascinați să poată găuri scândurile și să le asambleze astfel încât să iasă un cuib din mâinile lor.

La pas în paradisul păsărilor

Tururile au fost atracția evenimentului atât pentru cei mari, cât și pentru cei mici. Alături de ghizii SOR, participanții de la Ziua Păsărilor au învățat să folosească un binoclu, dar și mai important – cel mai buclucaș instrument optic pentru pitici – luneta. Cu un ochi închis, acoperit cu o mână – hai și încearcă să prinzi în cadru corcodelul sau rața – iar păsările, nici vorbă să coopereze, se scufundau, zburau, înotau.

Pentru cei mici au fost făcute trasee speciale, iar ghizii au vorbit pe înțelesul lor despre păsări și obiceiurile lor. Așa au aflat despre corcodei, că ne-au ajutat să inventăm submarinul. Stau la fel ca rața, cu tot corpul pe apă, însă, dacă te apropii de ei, se scufundă și își lasă doar gâtul afară, la fel ca periscopul unui submarin. Dacă te apropii și mai tare, se scufundă cu totul în apă. Mai mult, corcodeii nu pot merge pe uscat deoarece picioarele lor sunt în spate, exact ca elicea unui submarin.

Povestea Parcului Natural Văcărești

Acum mai bine de 30 de ani, pe locul actualului parc se afla un cartier cu locuințe și grădini, iar o parte din străzile care străbăteau zona mai există și astăzi: Glădiței, Povestei și Lunca Bîrzești. În 1988, proprietarii au fost expropiați la cererea lui Nicolae Ceaușescu care dorea ca pe acest teren să se construiască Lacul Văcărești. Odată umplut, au constatat că este imposibil să rețină apa în lac pe termen lung.

Mai mult, s-au produs infiltrații care au inundat zonele învecinate, în special pe cea a serelor Popești-Leordeni. După Revoluție, proiectul a fost abandonat, iar în lipsa intervenției umane zona s-a „renaturat” și au apărut numeroase specii de animale și plante.

În Parcul Natural Văcărești pot fi văzute peste 150 de specii de păsări în diferite momente ale anului, 331 de specii de plante, 13 specii de mamifere, 12 specii de moluște, 5 specii de reptile, 6 specii de amfibieni, 7 specii de pești, 111 specii de insecte.

Specii de păsări identificate de specialiștii SOR

La Ziua Păsărilor am putut vedea în Parcul Natural Văcărești o treime din speciile de păsări de aici.

Au putut fi observate peste 50 de specii, printre care: lăcar de stuf (Acrocephalus scirpaceus), rață mică (Anas crecca), rață mare (Anas platyrhynchos), drepnea neagră (Apus apus), stârc roșu (Ardea purpurea), rață cu cap castaniu (Aythya ferina), rață roșie (Aythya nyroca), pescăruș râzător (Chroicocephalus ridibundus), barză albă (Ciconia ciconia), erete de stuf (Circus aeruginosus), acvilă țipătoare mică (Clanga pomarina), porumbel domestic (Columba livia forma domestica), porumbel gulerat (Columba palumbus), cioară grivă (Corvus cornix), lebădă de vară (Cygnus olor), lăstun de casă (Delichon urbicum), presură de stuf (Emberiza schoeniclus), măcăleandru (Erithacus rubecula), cinteză (Fringilla coelebs), lișiță (Fulica atra), găinușă de baltă (Gallinula chloropus), rândunică (Hirundo rustica), pescăruș cu picioare galbene (Larus michahellis), grelușel de stuf (Locustella luscinioides), cormoran mic (Microcarbo pygmaeus), codobatură galbenă  (Motacilla flava), pițigoi de stuf (Panurus biarmicus), pițigoi mare (Parus major), vrabie de casă (Passer domesticus), vrabie de câmp (Passer montanus), cormoran mare (Phalacrocorax carbo), fazan (Phasianus colchicus), pitulice mică (Phylloscopus collybita), pitulice fluierătoare (Phylloscopus trochilus), coțofană (Pica pica), corcodel mare (Podiceps cristatus), corcodel cu gât negru (Podiceps nigricollis), cârstel de baltă (Rallus aquaticus), boicuș (Remiz pendulinus), lăstun de mal (Riparia riparia), rață cârâitoare (Spatula querquedula), graur (Sturnus vulgaris), silvie mică (Sylvia curruca), fluierar de zăvoi (Tringa ochropus), pupăză (Upupa epops), uliu păsărar (Accipiter nisus), pănțăruș (Troglodytes troglodytes), cuc (Cuculus canorus), codroș de munte (Phoenicurus ochruros), erete alb (Circus macrourus), cioară de semănătură (Corvus frugilegus), ciocănitoare de grădini (Dendrocopos syriacus).

Mai mulți fotografi profesioniști au surprins cadre excelente cu zeci de păsări din parc. Le puteți vedea pe toate aici.

Aceste eveniment nu ar fi fost la fel de reușit dacă nu am fi avut susținerea LIDL ROMANIA.  Mulțumim!