Cum protejăm cuiburile păsărilor: dacă le apreciezi, nu le deranjezi

Odată cu venirea primăverii, în Europa și Asia reîncepe proiectul Spring Alive. În cadrul acestuia iubitorii de natură și păsări sălbatice sunt îndemnați să înregistreze primele observații a celor 7 specii de păsări migratoare ușor de identificat: barza albă, rândunica, prigoria, cucul, drepneaua neagră, lăstunul de mal și prundărașul gulerat mare.

Pe baza observațiilor introduse de către copii și adulți, ornitologii pot afla informații utile  despre comportamentul de migrație al păsărilor și pot crea legături cu factorii care influențează comportamentul speciilor din proiect. De asemenea, prin observațiile înregistrate putem chiar să urmărim sosirea primăverii. Observațiile se înregistrează pe pagina proiectului.

Cum bine știți, în fiecare an proiectul vine cu o tematică caracteristică primăverii. În 2021 vom pun accent pe protejarea cuiburilor artificiale care sunt ocupate de păsările sălbatice. Tematica din acest an este:  Protejează cuibul păsărilor!

Imaginează-ți de câtă energie este nevoie pentru un zbor de mii de kilometri până „acasă”. Odată ajuns trebuie să fii pregătit de cuceriri, să etalezi cel mai bun penaj, să cânți cele mai frumoase cântece și chiar să te lupți cu alții pentru a-ți găsi perechea. După cucerire construiți un cuib împreună și creați un cămin crenguță cu crenguță, în care veți cloci noapte și zi ouăle prețioase. Dar abia după sosirea puiilor începe munca cu adevărat grea, când fiecare secundă este rezervată pentru a aduce hrană în ciocurile flămânde și gălagioase, pe parcursul a zeci de zile. Cum orice părinte știe, creșterea puilor nu este o sarcină ușoară, iar păsările cuibăritoare au nevoie de tot ajutorul pe care îl pot obține.

În fiecare primăvară, păsările alocă o cantitate uriașă de timp și energie pentru a-și îngriji ouăle și puii. Dacă vrei să le dai o mână de ajutor, iată câteva sfaturi simple pe care le poți urma pentru a păstra cuibul păsărilor în siguranță:

• Dacă îi iubești, lasă-i în pace
    Poate fi interesant să găsești o pasăre care cuibărește în apropierea ta, dar odată ce ai descoperit locația unui cuib este important să o lași în pace. Dacă te apropii prea mult, poți pune în pericol puii – chiar și zgomotul puternic sau deranjul ar putea fi suficient pentru a-i determina pe părinți să-și abandoneze cuibul.
    Sunt specii de păsări care cuibăresc pe sol. Dacă găsești un cuib de acest tip, acea zonă trebuie evitată în perioada de primăvară pentru a proteja cuibul și ouăle. Ornitologii recomandă păstrarea a cel puțin 60 de metri distanță de cuiburile păsărilor mari, cum ar fi rapitoarele și stârcii. Dar te poți bucura în continuare de birdwatching folosind binoclul.
  • Construiește un cuib artificial sigur
    Prădătorii nativi sunt o parte naturală a ecosistemului, dar dacă ești îngrijorat de speciile invazive sau dacă există o pasăre rară în zona ta pe care vrei să o ajuți suplimentar, există modalități prin care poți construi un cuib artificial sigur pentru a împiedica accesul prădătorilor. Intrarea cuibului artificial poate fi întărită cu metal, de exemplu, care va îngreuna lărgirea orificiului. Extinderea acoperișului cu 12 centimetri față de pereții cuibului va face ca prădătorii să intre mai greu în cuibul artificial. Localizarea lui este, de asemenea, importantă. În mod ideal, cuibul artificial ar trebui să fie amplasat la cel puțin trei metri de sol. Amplasarea cuibului pe un stâlp realizat din metal, mai degrabă decât din lemn, îi va descuraja și pe cei mai abili cățărători! Dacă nu ai timp să construiești un cuib, poți cumpăra unul gata făcut de aici.
  • Nu deranja zona verde!
    Copaci, gard viu, pajiști, tufișuri – toate pot oferi zone confortabile în care păsările adoră să-și crească puii. Dacă observi că o pasăre își construiește cuibul în aceste locuri, nu toaleta, nu deranja zona până nu se termină sezonul de reproducere. De exemplu, în nordul Europei este recomandat să se evite cosirea pajiștilor sau tăierea arbuștilor între februarie și august. Informează-te care sunt habitatele și speciile cuibăritoare caracteristice zonei tale.
  • Ține animalele de companie în casă!
    Cu siguranță îndrăgim animalele de companie blânde și prietenoase, cum ar fi pisicile, însă acestea devin prădătoare cu „sânge rece” când încep să vâneze. Deoarece în mod natural nu sunt o parte a ecosistemului, pot avea un efect devastator asupra populațiilor de păsări din grădină sau spațiul verde, în special asupra păsărilor care cuibăresc în apropierea solului. Așadar, ține-ți pisica în interior sau crează o zonă exterioară închisă unde poate avea acces. De asemenea, și câinii pot mănânca ouăle și puii păsărilor, așa că ține-i în lesă în zone unde păsările ar putea cuibări pe sol.
  • Ai vazut un cuib în pericol? Anunță autoritățile!
    Multe țări au în vigoare legi pentru protecția păsărilor cuibăritoare. Dacă observi pe cineva furând ouă, pui dintr-un cuib sau dacă un habitat important de cuibărit în zona ta este pe cale să fie distrus, anunță autoritățile locale. Pentru siguranța ta nu intra în contact direct cu infractorul. Poți să faci aceste sesizări și în mod anonim.
  • Sprijină conservarea naturii!
    Grupuri de conservare a naturii precum SOR sau BirdLife International, organizatorii Spring Alive, lucrează pentru a proteja cele mai importante habitate pentru reproducerea păsărilor. Prin donații, voluntariat sau doar prin simpla conștientizare cu privire la conservarea naturii, contribui și tu la protejarea speciilor preferate.