De Ziua Polenizatorilor amplasăm hoteluri de insecte

„Dacă floarea ți-o păzești, rod bun dobândești”, ne atrage atenția un vechi proverb românesc. Pentru că polenizatorii sunt extrem de importanți în producerea fructelor și a semințelor, acesta ar putea fi și motto-ul zilei dedicate acestor specii, zi celebrată pentru al doilea an consecutiv în data de 10 martie.

Cine sunt polenizatorii?
Majoritatea dintre noi asociem polenizatorii cu albinele melifere și oricât de mult ne-ar plăcea mierea, ne trec fiorii când ne gândim la înțepăturile lor dureroase.

Nu mai vorbim de bondari sau de unele specii de viespi, care de multe ori își construiesc cuiburile lor specifice tocmai în podul nostru, printre lemnele pregătite pentru următoarea iarnă sau chiar în straturile de flori. Lista polenizatorilor cuprinde, însă și un număr mare de specii de insecte polenizatoare, albine și viespi solitare și pașnice, cu o dimensiune de doar câțiva milimetri sau cel mult echivalentă cu cea a bondarilor.

Prezența acestor specii este extrem de importantă inclusiv în așezările umane, deoarece datorită diversității și dimensiunii lor asigură polenizarea unui număr mare și variat de flori, polenizare, care ar fi imposibil de asigurat exclusiv de albinele melifere.

Aceste specii depun ouăle alături de proviziile pentru urmași (nectar și polen) în diverse găuri, inclusiv în pereți sau acoperișuri. Orificiile sunt sigilate apoi, cu lut de albinele zidar (speciile din genul Osmia) sau cu bucăți rotunde de frunze, tăiate cu ajutorul aparatelor bucale – în cazul albinele tăietoare (Megachile sp.).

Numărul ouălor variază în funcție de dimensiunea găurii folosite; într-un singur fir de stuf, de exemplu, pot să existe mai multe celule cu ouă și proviziile necesare pentru dezvoltarea larvei, separate prin pereți.

Cum e și firesc, nu lipsesc nici profitorii: viespii de cuc își depun ouăle în celulele altor specii de insecte polenizatoare, prin urmare, primăvara următoare când are loc emergența adulților, în ordinea inversă decât cea în care au fost depuse ouăle, apr ori albine zidar ori surpriză…. viespii de cuc.

Poftiți la hotel!
În trecut, aceste specii se reproduceau în pereții de lut și acoperișurile de stuf sau paie, ale caselor. Odată cu apariția caselor moderne au dispărut locurile specifice de reproducere a acestor specii, dar nu și rolul lor în polenizarea numeroaselor plante sălbatice sau cultivate. Soluția: amplasarea unor hoteluri de insecte. Aceste hoteluri pot fi cumpărate direct din comerț sau pot fi realizate cu ușurință de către fiecare dintre noi. Realizarea lor poate fi transformată cu ușurință într-o activitate de familie.

Vă arătăm câteva modele simple:
1. Într-o bucată de lemn, de ex. cel destinat încălzirii locuinței, realizăm mai multe găuri cu diametrul de 3 – 10 mm și adâncime de 3 – 10 cm. Hotelul astfel realizat poate fi amplasat pe pervaz sau pe diferite suporturi. Dacă se amplasează direct pe sol, există riscul să putrezească.

2. Luăm câteva fire de stuf sau de bambus (se pot achiziționa din lanțurile de magazine, care comercializează produse pentru grădinărit) și cu ajutorul unei fierăstrău cu dinți mici (de ex. cel destinat tăierii fierului) le tăiem în bucăți de 30-40 cm. Bucățile astfel realizate se leagă împreună și pot fi agățate de exemplu pe un pom fructifer. Atenție: firele de stuf se obturează în cursul tăierii, așadar înainte de amplasare orificiile trebuie curățate.

3. Nu neglijăm nici iubitorii de natură, care se străduiesc să recizleze materialele de care nu mai au nevoie. Pe un creion putem rula tuburi din hârtie pe care le fixăm cu lipici sau aracet. Tuburile, cu diametrul de 3 – 10 mm, se recomandă să aibă o lungime de aproximativ 15 – 20 cm. Prin această metodă putem să reciclăm hârtia. Pentru a le proteja de umezeală, tuburile se pot pune în cutii de conserve.

4. Cei cu îndeletniciri de tâmplar pot să realizeze un cadru de lemn și să îl umple cu mai multe tipuri de materiale: lemn găurit, bucăți de stuf sau bambus, conuri.

Amplasăm aceste hoteluri în locuri cât mai însorite, de preferat în apropierea surselor de nectar. Nu trebuie neapărat să dispunem de o casă cu grădină, hotelurile de insecte pot fi amplasate și pe balcon, unde sursa de hrană poate fi asigurată prin plantarea diferitelor specii de flori în ghivece.

Pentru mai multe detalii despre insectele polenizatoare, plantele a căror producție de fructe și semințe depinde de ele, consultați acestă prezentare și textul aferent prezentării. Vorbitorii de limba maghiară pot accesa materialele amintite și în limba lor maternă aici și aici.

Pentru a afla câteva dintre speciile de plante cu importanță deosebită pentru polenizatori, dar și pentru alte grupe de animale accesați acest articol.