Hrănitori, oameni și păsări

Mai ţineţi minte problemele de matematică dintr-a patra? „Un angajat construieşte o hrănitoare de păsări ȋn 2 ore şi 18 minute. De cât timp au nevoie opt angajaţi ca să construiască 20 de hrănitori?”

Opt voluntari clujeni ai SOR au decis să afle din practică, aşa că s-au pus pe treabă şi au făcut doar cu mâinile lor pricepute – şi cu materiale puse la dispoziţie de Societatea Ornitologică Română – 20 de hrănitori arătoase ȋn doar o singură după-amiază de octombrie.

E mult? E puţin? E mult pentru că vorbim de muncă făcută de voie bună şi cu drag de păsări. E mult pentru că mai e puţin şi vine gerul, iar păsările oraşelor au nevoie de oamenii oraşelor ca să supravieţuiască temperaturilor negative din timpul nopţii şi scăderii semnificative a resurselor de hrană.

Când ne gândim la păsări urbane, ne gândim imediat la porumbei sau vrăbii, ȋnsă numărul speciilor care trăiesc, iernează sau iau masa, alături de noi, prin oraşe este sensibil mai mare. Doar ȋn cazul  piţigoilor, pe timpul iernii pot fi observate aproximativ cinci specii distincte, iar unele dintre ele – precum piţigoiul de brădet (Parus ater) – vin spre oraşe căutând hrană.

Rezolvată fiind problema matematică expusă ca pretext la ȋnceputul articolului, rămâne de rezolvat adevărata problemă – hrănirea păsărilor pe timpul iernii. Societatea Ornitologică Română şi voluntarii săi contează, ca ȋntotdeauna, pe sprijinul iubitorilor de păsări.

Hrănitorile lucrate manual de harnicii voluntari sunt disponibile ȋn shop SOR, ȋn două variante, Viva (30 de lei) şi Cabana (35 de lei). Atenţionăm doritorii că eventualele imperfecţiuni ale hrănitorilor nu sunt altceva decât dovezi ştiinţifice incontestabile ale pasiunii pentru ornitologie manifestate de voluntari.

Hrănitorile pot fi montate la fereastră sau ȋn balcon, iar dacă sunteţi printre norocoşii posesori ai unei grădini, proximitatea unui copac este amplasamentul ideal. Alături cu beneficiul direct al păsărilor, dar şi al cumpărătorului – birdwatching la tine acasă – e important de ştiut că sumele colectate de SOR pentru hrănitori vor fi folosite tot pentru hrănitori şi anume pentru aprovizionarea celor din parcuri cu seminţe.

Reamintim, mai ales celor care se află poate la ȋnceputul unei relaţii (sperăm) ȋndelungate cu păsările, câteva reguli esenţiale ale hrănirii păsărilor pe timp de iarnă

* Perioada recomandată este noiembrie – martie.

* Depăşirea acestei perioade poate determina păsările insectivore să-şi hrănească puii cu seminţe, ceea ce poate cauza decesul acestora.

* Puneţi hrana de cu seară, pentru că păsările se hrănesc dis-de-dimineaţă.

* Păsărilor le plac (şi le fac bine) seminţele – floarea soarelui, nucile, alunele nesărate, merele, perele, legumele fierte, grăsimea animală nesărată.

* Zicala „ca sarea-n bucate” nu e valabilă la păsări. Nu hrăniţi păsările cu pâine sau cu alte alimente sărate sau condimentate.

* Nu ȋntrerupeţi alimentarea hrănitorilor, vor consuma mută energie să găsească un alt loc de hrănire.

Mai multe informaţii despre hrănirea păsărilor, găsiţi aici.

Societatea Ornitologică Română le mulţumeşte pentru implicare voluntarilor clujeni – Bodea Flaviu, Bădițoiu Valentin, Ciortan Bogdan, Gîrlă Brian, Kalish Denisa, Marc Bianca, Sandu George şi, ȋn aceeaşi măsură, iubitorilor de păsări care vor duce la bun sfârşit fapta cea bună și vor cumpăra una dintre hrănitorile realizate la Cluj.

Dacă aţi instalat o hrănitoare şi o alimentaţi regulat, vă rugam să ne trimiteţi fotografii şi localizarea ei pe pagina noastră de facebook.