OFICIAL: Noua Lege a vânătorii, care amenință zeci de specii de păsări, a fost aprobată de Camera Deputaților

Societatea Ornitologică Română mulțumește tutoror celor care au susținut argumentele științifice aduse în campania pentru menținerea unui prag superior anual în cotele de recoltă pentru păsările migratoare și pentru parcurgerea unui stadiu de pregătire riguros pentru dobândirea statutului de vânător. Propunerea legislativă, care amenință zeci de specii de păsări, a fost trimisă, pe data de 9 martie 2022, înapoi la Parlament pentru reexaminare de către președintele Klaus Iohannis. Cu toate acestea, noua Lege a vânătorii a fost adoptată miercuri, 25 mai 2022, de către deputați în aceeași formă, fără a modifica elementele trimise spre reexaminare. Camera Deputaților este for decizional, iar legea urmează să meargă la președintele Klaus Iohannis pentru promulgare.

Gârlițe Mari - Emi Todorov

Aproape toate formațiunile politice au votat pentru aprobarea acestei legi pe care SOR o califică drept una din cele mai distructive acte normative care au existat vreodată în legislația românească care tratează exploatarea resurselor naturale. Legea a fost adoptată cu 166 voturi „pentru”, 59 „contra” și 26 „abțineri”. Cele mai multe voturi „pentru” au venit din partea PSD (87) și PNL (52). Tot în favoarea noii legi s-au pronunțat UDMR (11) și minoritățile parlamentare (11). USR a votat împotriva adoptării actului normativ cu 42 de voturi „contra”. Și deputații neafiliați s-au exprimat cu 14 voturi „contra”. Cele mai multe abțineri au venit de la AUR (21).

Noua formă a Legii vânătorii propune două modificări importante cu efecte majore cu potențial distructiv asupra biodiversității. Prima modificare vizează renunțarea la sistemul de cote de vânătoare anuale pentru speciile de păsări migratoare și înlocuirea acestuia cu un număr maxim admis zilnic, din fiecare specie, pentru fiecare vânător. Cea de-a doua modificare vizează diminuarea timpului de stagiatură necesar dobândirii calității de vânător.

„Cotele anuale au tocmai rolul de a reglementa numărul de păsări care pot fi vânate într-un sezon, pentru a nu afecta efectivele speciei sau pentru a nu afecta capacitatea de refacere a acestor efective. În concluzie, modificările aduse urmăresc simplificarea procesului de vânătoare, fără a acorda atenție ocrotirii speciilor vânate. Modificările propuse nu au la bază un fundament științific real”, a declarat directorul de conservare al SOR, Ciprian Fântână.

Pentru a analiza impactul acestei propuneri, SOR a făcut o serie de proiecții pentru fiecare specie admisă la vânătoare. „Pentru a determina în mod teoretic efectivele de păsări recoltate la care se poate ajunge, s-a înmulțit numărul de exemplare admise cu numărul de zile în care vânătoarea este permisă și cu fondurile pe care era permisă recoltarea respectivei specii în sezoanele precedente. Calculele s-au realizat cu doar un vânător per fond de vânătoare și au fost atribuite cote de recoltă din sezonul anterior”, a explicat directorul executiv al SOR, Dan Hulea.

Astfel, dacă în forma inițială a legii, pentru specia gârlița mare (Anser albifrons) exista o cotă anuală de circa 50.000 de indivizi, în noua formă adoptată de către Camera Deputaților această cotă anuală este înlocuită cu o cotă zilnică de 10 exemplare pentru fiecare vânător. În acest fel s-a estimat că pentru gârlița mare într-un sezon de vânătoare în noua formă se poate ajunge teoretic la o cifră de 865.920 de exemplare recoltate, adică de peste 17 ori mai multe decât în forma inițială a legii.

Situația este la fel de îngrijorătoare și pentru o specie cu un statut de conservare nefavorabil: turturica (Streptopelia turtur). Aceasta a înregistrat un declin accentuat în Europa în ultimele decenii, fapt pentru care a dobândit statutul de specie vulnerabilă atât la nivel european, cât și global. De exemplu, Franța a interzis deja vânătoarea la această specie, iar alte țări au redus semnificativ cotele de vânătoare. În România, cota de vânătoare în sezoanele trecute era de aproximativ 40.000 de exemplare. În noua formulă, se poate ajunge la 900.000 de exemplare.

Turturică - Toni Genes

„În cei 31 de ani de când noi, cei de SOR, existăm ca echipă preocupată de cunoașterea, înțelegerea și protejarea păsărilor și a naturii, una dintre activitățile umane cu impact asupra acesteia ne-a dat de furcă periodic: vânătoarea. Nu activitatea în sine, cât modificările frecvente și de cele mai multe ori păguboase pentru natură, aduse legislației care o reglementează. Din păcate, singura susținere pe care o pot avea speciile de păsări este reprezentată de publicul larg în condițiile în care aleșii din Parlamentul României legiferează constant prevederi în defavoarea populațiilor de specii de păsări sălbatice, indiferent de partidele aflate la guvernare”, a mai precizat directorul executiv al SOR, Dan Hulea.

A doua modificare importantă adusă de noua Lege a vânătorii este reducerea perioadei de stagiu pentru obținerea permisului de vânător, de la un an la șase luni. În ultimii ani, SOR a atras atenția în repetate rânduri că o astfel de prevedere reprezintă un factor suplimentar de pericol atât pentru speciile protejate, cât și pentru speciile admise la vânătoare.

Datele cu privire la cazurile de braconaj anchetate de Poliția Română și de Poliția de Frontieră Română arată un număr de 359 de cazuri de infracțiuni cu începere a urmăririi penale în 2020.

„Susținem în continuare că noua lege are un potențial distructiv greu de anticipat asupra a zeci de specii de păsări migratoare. Parlamentarii au ales să ignore deciziile date de trei instanțe judecătorești și ceea ce SOR a solicitat în repetate rânduri: o metodă de calcul transparentă și bazată pe date științifice pentru stabilirea numărului de exemplare care pot fi împușcate fără ca populația speciei respective să fie afectată”, a concluzionat Ciprian Fântână.

*https://www.sor.ro/decizie-judecatoreasca-vanatoare-suspendata-la-25-de-specii-de-pasari/