Uneori conservarea înseamnă chiar conservare. La temperatura camerei.

Dacă vi se pare că ,,asta nu e iarnă”, cum umblă vorba recent, poate nu sunteţi ȋn locul potrivit. Ornitologii implicaţi ȋn cel mai amplu proiect de conservare a biodiversităţii desfăşurat până acum de Societatea Ornitologică Română, aflaţi acum pe teren, v-ar contrazice.

La Techirghiol e iarnă ȋn toată puterea cuvântului. În timpul zilei temperaturile nu depăşesc – 5 grade Celsius şi o treime din lac e deja ȋngheţat. Deși pare paradoxal, asta ȋnseamnă o mai mare diversitate a speciilor de păsări prezente ȋn aria protejată.

Explicaţia e simplă. Temperaturile foarte scăzute ȋn arealele de cuibărire ale speciilor nordice determină păsările să coboare către sudul continentului. Cele mai multe poposesc pe malurile lacurilor din sudul și sud-estul ţării, ştiind că acolo găsesc hrană cu uşurinţă.

Lucian Bolboacă şi Laurenţiu Petrencu, doi dintre ornitologii care monitorizează speciile ȋn aria protejată Lacul Techirghiol, se aşteptau deci la mai multe specii şi, implicit, la mai multe răpitoare. Mai multă hrană, mai mulţi oaspeţi, nu? Au fost ȋntâmpinaţi de codalb (Haliaeetus albicilla), de vânturelul roşu (Falco tinnunculus) şi de eretele vânăt (Circus cyaneus).

La ce nu se aşteptau era să fie implicaţi ȋntr-o acţiune de conservare neobişnuită, pe termen scurt. Pe drumul către transect (traseul de monitorizare a speciilor), cei doi au remarcat o pasăre care stătea nemişcată ȋn mijlocul drumului acoperit de zăpadă. Părea ȋngheţată şi aşa şi era.

Micuţa presură de stuf (Emberiza schoeniclus) a avut şansa să stea ȋn calea unei Dacii Logan „echipate” cu iubitori de păsări şi nu ȋn calea unei răpitoare flămânde. Mai mult decât atât, a fost salvată tocmai de Lucian Bolboacă, care este, pe lângă ornitolog, şi inelator autorizat. Deci ştie să manevreze o înaripată fără să o rănească.

Acţiunea de “conservare” a presurei de stuf a continuat ȋn maşină, unde, după scurtă vreme, mica pasăre se dezmorţise şi se simţea deja ca acasă. A mai avut nevoie doar de puţină apă şi de o fereastră deschisă şi pe acolo i-a fost drumul.

Dacă rămâne la fel de norocoasă şi ȋn perioada următoare, e posibil să mai ȋntâlnească şi alţi biologi care au de lucru ȋn preajma lacului Techirghiol. Monitorizările speciilor şi habitatelor la care au participat Lucian şi Laurenţiu au ȋnceput ȋn toamna anului trecut şi vor continua pe parcursul anului ȋn cele şase arii protejate vizate prin proiect.

Obiectivul urmărit este evaluarea stării de conservare a speciilor şi habitatelor, ȋn vederea elaborării planurilor de management pentru fiecare dintre situri, planuri care detaliază şi legiferează măsurile necesare pentru conservarea biodiversităţii.

Proiectul „Elaborarea Planurilor de management pentru ariile protejate ROSCI0310 Lacurile Fălticeni, ROSCI0389 Sărăturile de la Gura Ialomiței – Mihai Bravu, ROSPA0051 Iezerul Călărași, ROSPA0061 Lacul Techirghiol, ROSPA0101 Stepa Saraiu Horea, ROSPA0111 Berteștii de Sus – Gura Ialomiței” este cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020″.

Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro.

Conţinutul acestui material nu reprezintă ȋn mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.