Vânătorii români fac 300 de pași înapoi

Vânătorii români fac 300 de pași înapoi, pentru ca două specii rare de gâscă să facă un pas înainte. Măsura prin care se limitează accesul vânătorilor la o distanță mai mică de trei sute de metri față de malurile apelor din zonele umede unde vin la iernat gâștele cu gât roșu (Branta ruficollis) și gârlițele mici (Anser erythropus), vine ca urmare a solicitării Ministerului Mediului.

Luna trecută, oficiali ai Ministerului Mediului au participat la un grup de lucru alături de ornitologi din toată Europa, pentru a găsi soluții pentru cele două specii periclitate de păsări. Ornitologi și oficiali au participat apoi la o tură de birdwatching la Balta Albă, ieșire organizată de biologii din departamentul de Conservare al SOR.

După ce au văzut datele de la monitorizări, după ce au văzut pe teren ce se întâmplă, oficialii români au reacționat. Pentru a intensifica eforturile de conservare pentru cele două specii de gâscă, Ministerul Mediului le-a cerut vânătorilor să ia patru măsuri, una dintre ele fiind aceea de a se retrage la minimum 300 de metri distanță de malurile apelor unde dorm gâștele. Cu alte cuvinte, vânătorii nu mai au voie să se apropie prea mult de păsările care se odihnesc, pentru a reduce deranjul, nu mai pot vâna din hide-uri plutitoare etc.

Măsura se va aplica în mai multe locuri unde gâștele cu gât roșu vin la somn – Balta Albă – Amara – Jirlău, Lacul Strachina, Iezerul Călărași, Berteștii de Sus – Gura Ialomiței, Lacul Tătaru, Insula Mare a Brăilei.

Nu este singura măsură pe care Ministerul Mediului a trimis-o către AGVPS – au mai fost solicitate alte trei:

• informarea gestionarilor fondurilor cinegetice cu privire la necesitatea protecției celor două specii de gâște;
  • monitorizarea populațiilor de gâscă cu gât roșu și gârliță mică pe o perioadă de 30 de zile;
  • intensificarea patrulărilor pentru a preveni fenomenul împușcărilor accidentale (cele două specii formează stoluri mixte cu gârlițele mari – specie care se vânează).

„Este un pas înainte pentru conservarea acestor două specii de gâscă sălbatică și apreciem inițiativa Ministerului de a lua măsuri sporite de protecție, chiar dacă este vorba de o restricție pentru vânători. Suntem parteneri alături de ei, de minister și de Parcul Natural Balta Mică a Brăilei într-un proiect dedicat salvării acestor specii, deci este normal să lucrăm împreună, să facem mai mult, fiecare dintre parteneri”, spus Emil Todorov, managerul de proiect pentru SOR.

Adresa trimisă de Ministerul Mediului către AGVPS o găsiți aici.