Păsările Clujului

Societatea Ornitologică Română implementează în perioada 15.03.2014 – 14.03.2016 proiectul intitulat ”Păsările Clujului: creșterea diversității speciilor prin colaborare între ornitologi, experți silvici si publicul larg” finanțat prin granturile SEE, 2009 – 2014, în cadrul programului Fondului ONG în România, componenta Dezvoltare Durabilă.

De ce trebuie să realimentăm regulat hrănitorile?
Hrănitorile sunt vizitate de obicei de păsări mici. În vreme friguroasă rezervele lor le ajung numai pentru a supraviețui peste noapte. Dacă găsesc hrănitoarea cunoscută goală, nu vor avea timp să-și procure destulă mâncare pentru a trece peste noaptea următoare. Hrănitorile alimentate regulat nu numai că ajută păsările să-și procure hrana în lunile friguroase, dar ne dau și nouă posibilitatea să ne observăm mai bine oaspeții de iarnă. În continuare vă prezentăm câteva metode ușoare de a hrăni păsările în timpul iernii:

Saci din plasă raschel
Sacii din plasa în care cumpărăm legumele pot fi refolositi ușor ca hrănitori agățate pe copaci sau în apropierea ferestrelor. Ei pot fi umpluti cu semințe uleioase (semințe de floarea soarelui sau miez de nucă), cu bucăți de slănină crudă sau fiartă, nesărată, sau cu bile de grăsime pentru pițigoi.

Tip: pentru legarea plaselor să folosim o coardă din plastic, fiindcă este mai ușor de dezlegat când trebuie să realimentăm.

Bile de grăsime preparate acasă
Bilele de grăsime pentru pițigoi pot fi achiziționate deja în magazine, dar le putem prepara și noi din untură de porc și amestec de semințe:
Într-o oală mai mică încălzim untura până se topește și adaugăm cam aceeași cantitate de semințe (semințe de floarea soarelui, miez de nucă, arahide, mălai, fulgi de ovăz). Încălzim încă 5 minute, închidem focul și lăsăm să se răcească complet. Pentru a scoate din oală turnăm puțină apă caldă pe exterior. În acest fel, amestecul poate fi folosit pentru realimentarea hrănitorilor din plasă raschel.

O altă opțiune este să turnăm amestecul încă fierbinte în cutii de conserve sau coajă de cocos. După răcire, ele pot fi agățate pe copaci. Să nu uităm să le scoatem după ce păsările mănâncă hrana din ele.

Alte merinde
Pe lângă semințe și untură putem să oferim păsărilor legume fierte, ou fiert sau măr, înfipt pe crengile mai subțiri. Cu ele se vor hrăni mai ales mierlele, dar și păsările insectivore, de obicei călătoare, care iernează la noi în cazuri speciale.

Ce trebuie evitat?
Să nu punem în hrănitoare pâine sau alte produse de panificație. Acestea pot intra în proces de fermentație, dacă rămân acolo în timp mai îndelungat, cauzând inflamația intestinelor și chiar moartea păsărilor.