Primăvara în grădini, calendarul lunii martie

Calendaristic, din 1 martie începe primăvara. Din acest moment, schimbările din grădini devin extrem de evidente și este cazul să ne adaptăm activitățile pentru a le menține prietenoase și în acest anotimp. Încet, încet, ne mutăm afară cu munca de grădinari. Iar surprizele nu vor întârzia să apară, fie sub formă de cântec, aromă sau culoare.

E martie, e timpul ca și grădinarul și pițigoiul mare să se pună pe treabă.

Prima schimbare pe care o veți vedea este cea a fondului sonor. Începe sezonul de împerechere la păsări, deci fondul sonor va fi mult mai… muzical. Cântecul păsărilor devine tot mai intens, cel puțin în cazul pițigoilor mari și al mierlelor, iar activitățile iubitorilor de natură se diversifică.

Ce puteți face luna asta în grădină:

1. Puteți opri hrănirea păsărilor la hrănitori. De acum, păsările vor căuta mult mai intens insectele.

2. La începutul lunii se curăță și se repară cuiburile artificiale. Se poate scoate jumătate din materialul de anul trecut. În cazul în care cuibul a fost ocupat de insecte, trebuie curățat.

3. Amplasați acum cuiburile artificiale cu dimensiuni potrivite pentru speciile țintă. În funcție de specie și de mărimea ei, aveți nevoie de un anumit fel de cuib, cu dimensiuni specifice, atât pentru lungime și lățime, cât și pentru diametrul intrării în cuib. Detalii puteți în articolul dedicat acestui subiect.

4. Amplasați acum și platformele destinate cuibăririi mierlelor.

5. Puneți în curte material de cuibărire pe care păsările îl vor folosi apoi la amenajare. Puteți folosi păr de animale (pisică sau câine), păr uman, pene, câteva fire de fân, pe care le puteți pune pe tufișuri, pe sol, sau agățate pe scoarța unui copac.

Acum se amplasează cuiburile noi și se curăță cele vechi.
Păsările folosesc materiale naturale pentru amenajarea cuiburilor.

6. Continuați să întrețineți adăpătorile pentru păsări și pentru celelalte animale din grădină.

7. Amplasați băile de nisip, păsările au nevoie de ele pentru a se curăța de paraziți.

8. E mai bine să previi, decât să combați sau să cureți zilnic. Acum puteți pune scânduri sub cuiburile de lăstun sau de rândunică. Vor reține excrementele, nu veți mai avea mizerie în jurul lor.

9. Se trezesc broaștele din hibernare și se îndreaptă către bălțile unde se reproduc în fiecare an. Conduceți cu atenție, multe traversează șosele pentru a ajunge la destinație!

10. Începeți plantările – puieți, arbori și arbuști, fructiferi, ornamentali – dar alegeți bine speciile care se vor stabili acolo pe termen mai lung.

11. Tundeți pomii.

12. Tundeți gardul viu.

13. Puteți începe să semănați legume și flori pentru răsaduri.

Busuiocul merge bine în salată, dar și în grădina prietenoasă cu insectele.
Florile de piatră sunt foarte colorate, dar și foarte rezistente la secetă.

Zile importante:

• 3 martie – Ziua Mondială a Faunei Sălbatice