Ziua Păsărilor

În 1994 SOR a introdus în calendarul evenimentelor dedicate naturii ziua de 1 aprilie ca „Ziua Păsărilor”. Și, chiar dacă de cele mai multe ori e cam frig pentru evenimente în aer liber, începutul de aprilie e probabil cea mai bună perioadă pentru a sărbători păsările acolo unde le este locul, în Natură.

CUIBURI PENTRU NOI GENERAȚII

Multe specii cuibăresc în scorburile copacilor sau în cavități, care sunt din ce în ce mai rare din cauza tăierii arborilor maturi, a amenajărilor imobilelor sau a modernizărilor de infrastructură. Prin amplasarea de cuiburi artificiale sau amenajarea unui colț protejat, păsările, dar și micile mamifere, precum pârșul sau veverița vor găsi în continuare locuri numai bune pentru a crește noi și noi generații de pui. Aceste spații trebuie să corespundă nevoilor speciilor pe care dorim să le ajutăm, să le ofere protecție atât împotriva prădătorilor, cât și a condițiilor meteo nefavorabile.

CONFECȚIONARE

Dimensiunile și forma cuiburilor artificiale variază de la o specie la alta. Dacă acestea corespund nevoilor, anumite specii pot să ocupe mai multe tipuri de cuiburi. Pentru schițe de cuiburi și recomandări, click aici. Dacă vrei să vezi pas cu pas cum se construiește un cuib, vizionează acest tutorial.

Dacă timpul e scurt sau ești începător în ale bricolajului, în magazinul nostru găsești cuiburi pentru paseriforme, ciocănitori, cucuvele și huhurez mic.

AMPLASARE

Înainte de a amplasa un cuib artificial este necesar să evaluăm zona. Să verificăm dacă sunt potențiale pericole (pisici, dezvoltare imobiliară), ce fel de specii de păsări întâlnim în apropiere, ce tip de habitat avem. Pe baza acestor informații vom alege tipul de cuib artificial potrivit.

PROTEJARE

În fiecare primăvară, păsările alocă o cantitate uriașă de timp și energie pentru a-și îngriji ouăle și puii. Dacă vrei să le dai o mână de ajutor, urmează câteva sfaturi simple pe care le poți urma pentru a păstra cuibul păsărilor în siguranță.

IGIENIZARE

Această activitate este recomandată mai ales toamna. În acest fel se poate evita deranjarea păsărilor care primăvara încep să adune materialul de cuibărit în aceste cuiburi. Curățarea și întreținerea cuiburilor artificiale reprezintă activități esențiale deoarece, prin acestea asigurăm o durată de viață mai lungă cuiburilor amplasate. Prin înlăturarea materialului de cuibărit din perioada precedentă asigurăm un mediu curat și fără paraziți pentru speciile de păsări care vor ocupa cuibul.

PE TEREN, LA PĂSĂRI

Păsările pot fi văzute aproape oriunde și în multe cazuri pot fi observate fără a avea nevoie de instrumente optice – binocluri, lunete sau … obiectivele aparatelor de fotografiat. Printre destinațiile de birdwatching se numără desigur parcurile mari, cu arbori maturi, cu vegetație diversă și, de preferat cu un luciu de apă – apă curgătoare sau lac.

CUM RECUNOȘTI SPECIILE COMUNE

Desigur, oricine știe cum arată o barză. Dar câți dintre noi știm că berzele sunt și albe, și negre? Pentru majoritatea dintre noi, cea mai comună pasăre este vrabia. Dar în localitățile noastre sunt și vrăbii de casă, și vrăbii de câmp. Pentru a te ajuta să faci deosebirile dintre specii și pentru a cunoaște cât mai multe despre vecinii noștri înaripați, vizionează tutorialul nostru. Dacă identificarea vizuală nu mai are secrete pentru tine, dar cântecele te pun în dificultate, poți exersa pentru întâlnirea auditivă cu păsările cu ajutorul panourilor interactive cu sunete

CUM SĂ FII UN BUN BIRDWATCHER

Cunoașterea păsărilor dintr-o zonă poate fi importantă, dar este la fel de important să ne pregătim pentru această activitate. Pasionat de birdwatching? În magazinul nostru online găsești ghiduri pentru identificarea păsărilorPentru a proteja păsările este esențial să respectăm regulile etice ale observării păsărilor. Așa că, înainte de a pleca pe teren, află cum să fii un bun birdwatcher

PROTEJEAZĂ NATURA ORIUNDE TE DUC PAȘII

Fie că ieși pe teren pe 1 Aprilie, fie că ieși în natură în excursii sau în concedii, vacanțe, observarea păsărilor și a lumii vii este o plăcere care ne aduce nenumărate beneficii pentru sănătate și starea de bine. Însă este important ca acțiunile noastre să nu afecteze natura. Află din acest tutorial cum protejezi o arie naturală.

SĂ FACEM CA FIECARE ZI SĂ FIE ZIUA PĂSĂRILOR

1 Aprilie e zi de sărbătoare, Ziua Păsărilor, dar putem să o sărbătorim pe parcursul întregului an, ori de câte ori ne permite timpul să ieșim în natură sau să facem ceva important pentru păsări. Putem fi purtătorii de cuvânt ai zburătoarelor în interacțiunile noastre zilnice; putem lua poziție împotriva braconajului sau a măsurilor legislative și administrative care pun la grea încercare păsările și natura; putem fi ornito- antreprenori care construiesc, repară, îmbunătățesc condițiile de cuibărire și de hrănire ale păsărilor sălbatice. Împreună nu putem decât să fim mai buni, mai semnificativi!

Vă așteptăm fotografiile și poveștile izvorâte din întâlnirile cu păsările noastre sălbatice, din 1 Aprilie sau din oricare altă zi din an, pe adresa office@sor.ro