Share

Olimpiada speciilor, ediția 2021 – 2022

Olimpiada speciilor, ediția 2021-2022, acest concurs online despre și pentru natură, care provoacă elevii să recunoască specii de păsări, insecte, amfibieni și reptile, mamifere și plante cu rol deosebit, toate întâlnite în localități, uneori chiar în spațiile verzi ale instituțiilor de învățământ, s-a încheiat așa cum ne așteptam, cu succes.

Elevii au avut de recunoscut și cele mai importante echipamente instalate tocmai pentru a suplini lipsa elementelor cheie din natură, afectate de activitatea umană. Astfel reducerea spațiilor verzi, tăierea arborilor bătrâni, omiterea plantării acelor specii care, pe lângă adăpost, oferă animalelor și resurse de hrană pe timp de iarnă, au făcut ca resursele naturale să fie din ce în ce mai puține sau chiar să fi dispărut. Vorbim aici de scorburile artificiale, care preiau rolul scorburilor naturale din arbori bătrâni și de hrănitorile alimentate cu surse potrivite de hrană pentru a ajuta păsările sedentare să treacă mai ușor peste lunile geroase de iarnă.
Organizată de 4 ani consecutiv, Olimpiada speciilor reprezintă una din activitățile cele mai atractive ale programului Școli Prietenoase cu Natura, fapt dovedit în acest an școlar de numărul record de rezolvări de teste, dar și de cel al participanților. Concursul s-a desfășurat în 3 etape (județeană, regională și națională), pe 3 niveluri (primar, gimnazial și liceal) în 2 limbi (română și maghiară), de la școală sau de la domiciliul elevului, ceea ce a făcut posibil ca fiecare concurent să acceseze testul specific vârstei în limba în care studiază, indiferent dacă frecventează cursurile fizic sau on-line. Trecerea de la un nivel la altul s-a realizat pe baza punctajului obținut și a timpului de rezolvare a testului, nota minimă de trecere fiind 8. Astfel, primii 10 elevi din fiecare județ, respectiv regiune au fost admiși în etapa următoare. Locurile rămase libere dintr-un anumit județ sau dintr-o anumită regiune au fost ocupate de către următorii clasați în concurs.

Etapa județeană: în perioada 17-28 ianuarie 2022 testele au fost rezolvate de nu mai puțin de 8.054 de ori de 5.962 elevi și 313 cadre didactice. Interesul și entuziasmul elevilor ne-au fost dovedite și de testarea cunoștințelor la alte niveluri de concurs decât cel corespunzător vârstei și de rezolvarea aceluiași test de pe mai multe conturi, cazul din urmă fiind și principalul motiv de descalificare a concurenților, alături de neasumarea principalelor date personale, precum numele și prenumele real sau școala de proveniență. Ca și în anii anteriori, cei mai activi s-au dovedit elevii din gimnaziu (3.943 elevi din 39 județe), urmați de cei din ciclul primar (1.230 elevi din 32 județe) și liceal (789 elevi din 26 județe). Am remarcat numărul mare de concurenți cu rezultate excepționale, atât din punct de vedere al punctajului (peste 16% dintre concurenți au obținut nota 10), cât și ca viteză de rezolvare a testului, ceea ce ne arată că recunosc imediat specia afișată și nu au nevoie de răspunsuri alternative, ajutătoare ca să-și dea seama de identitatea ei. Astfel, cel mai rapid elev a avut nevoie de numai 61.70 secunde ca să răspundă la 20 de întrebări.

Putem spune că a fost o luptă crâncenă pentru podium: doar cei mai buni și cei mai rapizi elevi au avansat în etapa națională, adică 970 de concurenți în total: 320 din ciclul primar, 390 din ciclul gimnazial și 260 din ciclul liceal.

Așa arată Top 5 școli cu numărul cel mai mare de concurenți cu rezultate validate:

1. Școala Gimnazială Nr. 195, sector 3, București: 150 elevi
2. Școala Gimnazială Molnár Józsiás, Târgu Secuiesc, jud. Covasna: 139 elevi
3. Colegiul Național Székely Mikó, Sfântu Gheorghe, jud. Covasna: 137 elevi
4. Școala Gimnazială Petőfi Sándor, Miercurea Ciuc, jud. Harghita: 126 elevi
5. Liceul Tehnologic Sf. Antim Ivireanu, sector 6, București: 103 elevi

Pentru Top 5 școli cu numărul cel mai mare de concurenți admiși în etapa regională clasamentul este:

1. Școala Gimnazială Molnár Józsiás, Târgu Secuiesc, jud. Covasna: 33 elevi
2. Liceul Teoretic Ovidius Constanța și Școala Gimnazială Petőfi Sándor din Miercurea Ciuc, jud Harghita, la egalitate cu 32 elevi
3. Colegiul Național de Agricultură și Economie, Tecuci și Școala Gimnazială Nr. 30, Timișoara, la egalitate cu 24 elevi

Etapa regională a avut loc în perioada 28 februarie – 4 martie. Chiar dacă timpul dintre cele 2 etape a fost scurt, elevii s-au pregătit intens, fapt vizibil și în rezultate. Din cei 970 de elevi, 812 au decis să continue concursul, 325 (40,02%) dintre ei obținând punctajul maxim. 703 (86.54%) concurenți au acumulat punctajul necesar pentru a trece la nivelul național, dar, conform Regulamentului concursului, numai 240 au fost admiși, adică câte 10 din fiecare dintre cele 8 regiuni ale țării, desigur ținând cont și de nivelul concursului.

Etapa națională s-a derulat în perioada 28 martie – 1 aprilie și ne-a uimit rata mică de abandon, doar 14 elevi renunțând să-și testeze cunoștințele și la acest nivel. Cel mai ridicat nivel de dificultate al testelor nu a pus nicio problemă elevilor, peste 88% (190) dintre concurenți obținând rezultate bune și foarte bune, cu un punctaj minim de 8 și 49,11% (111) rezultate excelente. Recordul privind viteza de reacție aparține unui concurent din clasa a VII-a al Școlii Gimnaziale Mihai Viteazul Călărași – 71,57 secunde. Dar cum orice concurs are și câștigători, vă prezentăm pe scurt școlile de proveniență ale premianților:

Ciclul primar:

– Locul I, mențiune I și II: Școala Gimnazială Petőfi Sándor, Miercurea Ciuc, jud. Harghita
– Locul II și III: Școala Primară Ep. Dr. Alexandru Rusu, Baia Mare, jud. Maramureș

Ciclul gimnazial:

– Locul I: Școala Gimnazială Mihai Viteazul, Călărași
– Locul II: Școala Gimnazială Vasile Alecsandri, Roman, jud. Neamț
– Locul III: Școala Gimnazială Petőfi Sándor, Miercurea Ciuc, jud. Harghita
– Mențiune I: Școala Gimnazială Nicolae Iorga, Buhalnița, jud. Iași
– Mențiune II: Școala Gimnazială Centrală, Câmpina, jud. Prahova

Ciclul liceal:

– Locul I: Colegiul Național Simion Bărnuțiu, Șimleu Silvaniei, jud. Sălaj
– Locul II: Liceul Teoretic O. C. Tăslăuanu, Toplița, jud. Harghita
– Locul III și mențiune II: Colegiul Național Pedagogic Regina Maria, Ploiești, jud. Prahova
– Mențiune I: Colegiul Economic Mihail Kogălniceanu, Focșani, jud. Vrancea

Premiile acestui concurs constau în cărți și rechizite școlare și vor fi trimise câștigătorilor în a doua parte a lunii mai.

Daaar am avut surpriza ca ediția 2021-2022 a Olimpiadei speciilor să se transforme într-un concurs internațional, oameni faimoși participând „sub acoperire” la competiție:

1. Baschetbalistul grec, Oikonomopoulos Konstantinos, a rezolvat toate testele posibile ca elev în clasa a II-a.
2. Fotograful englez în lumea modei, Nick Knight a ales să concureze sub o identitate ușor schimbată, cu numele Nick Night, elev în clasa a VI-a.

Felicităm fiecare concurent în parte pentru participare și rezultatele obținute și suntem recunoscători cadrelor didactice pentru efortul depus în motivarea elevilor, pregătirea lor pentru concurs, dar și susținerea acordată în realizarea conturilor pe platforma de concurs. Fără ei, cu siguranță aceste rezultate cu adevărat deosebite nu ar fi fost posibile.
Chiar dacă dintre cei aproape 6.000 de concurenți cu cât am pornit concursul, oficial premiem doar 15, noi sperăm, de fapt suntem convinși că fiecare elev a avut ceva de câștigat: noi cunoștințe, apropierea mai mare față de natură, mai multă încredere în sine sau o experiență frumoasă. Pentru noi Olimpiada speciilor a reprezentat o nouă provocare și, deși nu am fost nevoiți să deschidem cu sufletul la gură niciunul din testele disponibile, precum concurenții, cu siguranță am trăit intens emoția concursului în fiecare zi, în fiecare dimineață, când știam că elevii sunt la școală sau chiar și seara când numărul de teste rezolvate continua să crească văzând cu ochii. Așa că putem spune că am „concurat” și noi alături de elevi și cadre didactice și sperăm că ne-am ridicat la înălțimea așteptărilor și a încrederii arătate. În orice caz, ne-am străduit și sperăm că anul viitor va fi și mai bine.
Mulțumim profesorilor și elevilor pentru pasiunea lor pentru natură și pentru entuziasmul cu care participă la activitățile propuse de noi. 

Dacă ți-a plăcut, distribuie